Tuesday, 27 December 2011

Pesan Roh Kepada Manusia

Click Here!




Pesan Roh Kepada Manusia



Apabila roh keluar dari jasad, ia akan berkata-kata dan seluruh isi alam sama ada di langit atau bumi akan mendengarnya kecuali jin dan manusia. Apabila mayat dimandikan, lalu roh berkata : "Wahai orang yang memandikan, aku minta kepadamu kerana Allah untuk melepaskan pakaianku dengan perlahan-lahan sebab pada saat ini aku beristirahat daripada seretan malaikat maut". Selepas itu, mayat pula bersuara sambil merayu : "Wahai orang yang memandikan, janganlah engkau menuangkan airmu dalam keadaan panas. Begitu juga jangan menuangnya dengan air yang dingin kerana tubuhku terbakar apabila terlepasnya roh dari tubuh". Apabila dimandikan, roh sekali lagi merayu :"Demi Allah, wahai orang yang memandikan jangan engkau menggosok aku dengan kuat sebab tubuhku luka-luka dengan keluarnya roh". Setelah dimandi dan dikafankan, telapak kaki mayat diikat dan ia pun memanggil-manggil dan berpesan lagi supaya jangan diikat terlalu kuat serta mengafani kepalanya kerana ingin melihat wajahnya sendiri, anak-anak, isteri atau suami buat kali terakhir kerana tidak dapat melihat lagi sampai Hari Kiamat. Sebaik keluar dari rumah lalu ia berpesan : "Demi Allah, wahai jemaahku, aku telah meniggalkan isteriku menjadi Balu. Maka janganlah kamu menyakitinya.Anak-anakku telah menjadi yatim dan janganlah kalian Menyakiti mereka. Sesungguhnya pada hari itu aku telah keluar dari rumahku dan aku tidak akan dapat kembali kepada mereka buat selama-lamanya". Sesudah mayat diletakkan pada pengusung, sekali lagi diserunya kepada jemaah supaya jangan mempercepatkan mayatnya ke kubur selagi belum mendengar suara anak-anak dan sanak saudara buat kali terakhir. Sesudah dibawa dan melangkah sebanyak tiga langkah dari rumah, roh pula berpesan: "Wahai Kekasihku, wahai saudaraku dan wahai anak-anakku, jangan kamu diperdaya dunia sebagaimana ia memperdayakan aku dan janganlah kamu lalai ketika ini sebagaimana ia melalaikan aku". "Sesungguhnya aku tinggalkan apa yang aku telah aku kumpulkan untuk warisku dan sedikitpun mereka tidak mahu menanggung kesalahanku". "Adapun didunia, Allah menghisab aku, padahal kamu berasa senang dengan keduniaan. Dan mereka juga tidak mahu mendoakan aku". Ada satu riwayat drp Abi Qalabah mengenai mimpi beliau yang melihat kubur pecah. Lalu mayat-mayat itu keluar dari duduk di tepi kubur masing-masing. Bagaimanapun tidak seorang pun ada tanda-tanda memperolehi nur di muka mereka. Dalam mimpi itu, Abi Qalabah dapat melihat jirannya juga dalam keadaan yang sama. Lalu dia bertanya kepada mayat jirannya mengenai ketiadaan nur itu. Maka mayat itu menjawab: "Sesungguhnya bagi mereka yang memperolehi nur adalah kerana petunjuk drpd anak-anak dan teman-teman. Sebaliknya aku mempunyai anak-anak yang tidak soleh dan tidak pernah mendoakan aku". Setelah mendengar jawapan mayat itu, Abi Qalabah pun terjaga. Pada malam itu juga dia memanggil anak jirannya dan menceritakan apa yan g dilihatnya dalam mimpi mengenai bapa mereka. Mendengar keadaan itu, anak-anak jiran itu berjanji di hadapan Abi Qalabah akan mendoa dan bersedekah untuk bapanya. Seterusnya tidak lama selepas itu, Abi Qalabah sekali lagi bermimpi melihat jirannya. Bagaimanapun kali ini jirannya sudah ada nur dimukanya dan kelihatan lebih terang daripada matahari. Baginda Rasullullah S.A.W berkata:Apabila telah sampai ajal seseorang itu maka akan masuklah satu kumpulan malaikat ke dalam lubang-lubang kecil dalam badan dan kemudian mereka menarik rohnya melalui kedua-dua telapak kakinya sehingga sampai kelutut. Setelah itu datang pula sekumpulan malaikat yang lain masuk menarik roh dari lutut hingga sampai ke perut dan kemudiannya mereka keluar. Datang lagi satu kumpulan malaikat yang lain masuk dan menarik rohnya dari perut hingga sampai ke dada dan kemudiannya mereka keluar.Dan akhir sekali datang lagi satu kumpulan malaikat masuk dan menarik roh dari dadanya hingga sampai ke kerongkong dan itulah yang dikatakan saat nazak orang itu." Sambung Rasullullah S.A.W. lagi:"Kalau orang yang nazak itu orang yang beriman, maka malaikat Jibrail A.S. akan menebarkan sayapnya yang di sebelah kanan sehingga orang yang nazak itu dapat melihat kedudukannya di syurga. Apabila orang yang beriman itu melihat syurga, maka dia akan lupa kepada orang yang berada di sekelilinginya. Ini adalah kerana sangat rindunya pada syurga dan melihat terus pandangannya kepada sayap Jibrail A.S. "Kalau orang yang nazak itu orang munafik, maka Jibrail A.S. akan menebarkan sayap di sebelahkiri.. Maka orang yang nazak tu dapat melihat kedudukannya di neraka dan dalam masa itu orang itu tidak lagi melihat oran g di sekelilinginya. Ini adalah kerana terlalu takutnya apabila melihat neraka yang akan menjadi tempat tinggalnya. Dari sebuah hadis bahawa apabila Allah S.W.T. menghendaki seorang mukmin itu dicabut nyawanya maka datanglah malaikat maut. Apabila malaikat maut hendak mencabut roh orang mukmin itu dari arah mulut maka keluarlah zikir dari mulut orang mukmin itu dengan berkata: "Tidak ada jalan bagimu mencabut rohorang ini melalui jalan ini kerana orang ini sentiasa menjadikan lidahnya berzikir kepada Allah S.W.T." Setelah malaikat maut mendengar penjelasan itu, maka dia pun kembali kepada AllahS.W.T.dan menjelaskan apa yang diucapkan oleh lidah orang mukmin itu. Lalu Allah S.W.T. berfirman yan g bermaksud: "Wahai malaikat maut, kamu cabutlah ruhnya dari arah lain." Sebaik saja malaikat maut mendapat perintah Allah S.W.T. maka malaikat maut pun cuba mencabut roh orang mukmin dari arah tangan. Tapi keluarlah sedekah dari arah tangan orang mukmin itu, keluarlah usapan kepala anak-anak yatim dan keluar penulisan ilmu. Maka berkata tangan: Tidak ada jalan bagimu untuk mencabut roh orang mukmin dariarah ini, tangan ini telah mengeluarkan sedekah,tangan ini mengusap kepala anak-anak yatim dan tangan ini menulis ilmu pengetahuan." Oleh kerana malaikat maut gagal untuk mencabut roh orang mukmin dari arah tangan maka malaikat maut cuba pula dari arah kaki. Malangnya malaikat maut juga gagal melakukan sebab kaki berkata: Tidak ada jalan bagimu dari arah ini Kerana kaki ini sentiasa berjalan berulang alik mengerj akan solat dengan berjemaah dan kaki ini juga berjalan enghadiri majlis-majli! s ilmu." Apabila gagal malaikat maut,mencabut roh orang mukmin dari arah kaki, maka malaikat maut cuba pula dari arah telinga. Sebaik saja malaikat maut menghampiri telinga maka telinga pun berkata: "Tidak ada jalan bagimu dari arah ini kerana telinga ini sentiasa mendengar bacaan Al-Quran dan zikir." Akhir sekali malaikat maut cuba mencabut orang mukmin dari arah mata tetapi baru saja hendak menghampiri mata maka berkata mata: "Tidak ada jalan bagimu dari arah ini sebab mata ini sentiasa melihat beberapa mushaf dan kitab-kitab dan mata ini sentiasa menangis kerana takutkan Allah." Setelah gagal maka malaikat maut kembali kepada Allah S.W.T. Kemudian AllahS.W.T. berfirman yang bermaksud:"Wahai malaikatKu, tulis AsmaKu ditelapak tanganmu dan tunjukkan kepada roh orang yang beriman itu." Sebaik saja mendapat perintah AllahS.W.T. maka malaikat maut menghampiri roh orang itu dan menunjukkan AsmaAllah S.W.T. Sebaik saja melihat Asma Allah dan cintanya kepada AllahS.W.T maka keluarl! ah roh tersebut dari arah m ulut dengan tenang.


Abu Bakar R.A. telah ditanya tentang kemana roh pergi setelah ia keluar dari jasad. Maka berkata Abu Bakar R.A: "Roh itu menuju ketujuh tempat:-


1. Roh para Nabi dan utusan menuju ke Syurga Adnin.


2. Roh para ulama menuju ke Syurga Firdaus.


3. Roh mereka yang berbahagia menuju ke Syurga Illiyyina.


4. Roh para shuhada berterbangan seperti burung di syurga mengikut kehendak mereka.


5.Roh para mukmin yang berdosa akan tergantung di udara tidak di bumi dan tidak di langit sampai hari kiamat.


6. Roh anak-anak orang yang beriman akan berada di gunung dari minyak misik.


7.Roh orang-orang kafir akan berada dalam neraka Sijjin,mereka diseksa berserta jasadnya hingga sampai hari Kiamat."


Telah bersabda Rasullullah S.A.W: Tiga kelompok manusia yang akan dijabat tangannya oleh para malaikat pada hari mereka keluar dari kuburnya:-


1. Orang-oran g yang mati syahid.


2. Orang-orang yang mengerjakan solat malam dalam bulan ramadhan.


3. Orang berpuasa di hari Arafah.


Sekian untuk ingatan kita bersama. Kalau rajin. Tolong sebarkan kisah ini kepada saudara Islam yang lain. Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun dia sudah mati. Sila panjangkan kisah ini kepada semua saudara islam kita.



Pesanan seorang isteri

Click Here!




Pesanan seorang isteri
1.Selalulah menghargai usaha dan penat-lelah isteri, terutamaisteri yang bekerja dan sama-sama terpaksa menanggung hutang suami



2. Bila isteri bercakap, pandanglah mukanya dan buka telinga luas-luas. Biar apa yang dikatakannya masuk telinga kanan dan tersumbat di telinga kiri. Sambil tu otak suami kenalah memproses informasi yang diterima daripada isteri dengan bijak serta prihatin.



3. Jangan sekali-kali membandingkan masakan isteri atau cara isterimenghias rumah dengan mak anda kecuali masakan/cara menghias isteri anda lebih baik dan canggih dari emak anda.



4. Jangan demand sex sekiranya isteri tak ada mood atau letih. Agama suruh kahwin bukan semata-mata untuk penuhi nafsu syahwat saja.



5. Kalau pasangan dah ada anak, sama-samalah menjaga anak. Benih dari awak juga. Ada suami, isteri sedang makan disuruh cebok kencing-berak anak sedangkan suami duduk tersandar kekenyangan macam maharaja.



6. Jangan sekali-kali duduk tersandar depan TV atau relax-relax sedangkan isteri bila balik dari kerja, buka saja kasut terus masukdapur, memasak, mengemas, membasuh, kejar anak dsbnya. Berbulu mata dan sayu hati isteri bila kami tak cukup tangan nak menguruskan rumahtangga sedangkan suami lepas tangan.



7. Sekiranya suami makan dahulu, tinggalkan sedikit lauk untukisteri. Jangan bedal semua, sampai giliran isteri yang tinggal ekor ikan sekerat, janggut sotong, ekor taugeh. Frust, tau tak!



8. Kalau nak ajak member bertandang ke rumah, beritau isteri dulu,kalau boleh sehari-dua in advance. Jadi bolehlah dia memasak yang best-best dan mengemas rumah cantik-cantik. Bayangkan perasaan isteri kalau tetamu datang terpacak sedangkan kain-baju masih berlonggok belum sempat dilipat, permainan anak masih berselerak dan isteri cuma masak mi maggi saja (bukan soal malas masak tapi nak tolong jimatkan perbelanjaan keluarga)



9. Jangan sekali-kali menyakat isteri tentang saiz badannya yangsemakin sihat atau semakin melidi. Tengok body sendiri dalam cermin dulu.



10. Jangan kentut depan isteri. Hairan yee, masa bercinta dulu kenapa boleh control kentut?



11. Hormatilah ibu-bapa dan kaum keluarga isteri walaupun anda cuma main wayang bodek mereka masa nak mengurat isteri anda dulu. Jangan sekali mencaci mereka walaupun secara bergurau.



12. Jangan kedekut dengan isteri serta keperluan rumahtangga. Sekali atau berkali-kali kala tolonglah membeli minyak masak, bawang, lada, sayur dsbnya.



13. Jagalah maruah anda sebagai suami dan lelaki. Selagi boleh, jangan bebankan isteri dengan masaalah kewangan anda. Selalunya perempuan ni, semakin suami "degil" tak nak minta pertolongan, selagi itulah dia rela nak tolong (lainlah kalau awak kawin dengan perempuan kedekut,)



14. Jangan bersepah dan bersikap pengotor. Dah buka baju, letakkan dalam bakul baju kotor, dah cungkil gigi, buanglah dalam bakul sampah, bila dah guna ubat gigi, bubuh balik penutupnya, dah ambil sesuatu barang, simpan balik di tempat asal. Susah sangat ke nak buat macam tu? Semua nak kena ajar ke?



16. Rajin-rajinlah bertanya isteri kalau dia perlukan bantuan anda dengan kerja rumah/menjaga anak. Tapi jangan tanya dua tahun sekali. Jangan tunjuk rajin bila ada tetamu di rumah saja.



17. Hormatilah isteri anda sebagaimana anda mahu dihormati. Mereka pun manusia. Allah berikan banyak keistimewaan kepada para isteri tapi diputar-belitkan tafsirannya oleh orang lelaki untukkepentingan diri sendiri. You all memang dengki!



18. Jangan main kayu tiga dengan perempuan lain. Main lain lagi tak boleh. Kalau isteri awak yang buat, tentu awak tak boleh tolerate,jadi mengapa isteri awak kena tolerate kalau awak buat?



19. Kalau tak menyukai sikap atau perbuatan isteri, tegurlah secara baik, jangan asyik nak menengking aja. Kalau awak sakit nak matinanti, siapa yang kena jaga awak? Bai jual roti? Apek jual sayur?Jiran sebelah rumah awak?



20. Kalau isteri nampak tak sihat, cepat-cepatlah bawa jumpa doktor. Tunjuklah anda mengambil berat tentang dirinya. Jangan sampai isteri nak mampus pun tak perasan.



21. Berbincanglah dengan isteri sebelum sesuatu keputusan dibuat.Walaupun suami megah ada kuasa veto, tak jadi bapok kalau pendapat isteri diambil kira. Pokok pangkalnya ialah timbangrasa dan saling menghargai. Cubalah ketepikan ego yang keterlaluan. Bukannya laku bila dah mati nanti.



22. Dalami agama dan bimbinglah anak isteri dengan ikhlas seperti yang dituntut agama. Ingat, kalau seorang suami masuk syurga, besar kemungkinan isteri pun masuk syurga. Kalau suami masuk neraka belum tentu isteri juga masuk neraka. Kalau isteri masuk neraka, besar kemungkinan suami juga masuk neraka tapi kalau isteri masuk syurga belum tentu suami pun masuk syurga. ! Ini bukan rekaan saya tapi saya dengar dari seorang ustaz.



23. Berusahalah dengan ikhlas untuk mempertahankan keharmonian rumahtangga. Jangan buat apa yang isteri tak suka. Percayalah, kalau suami buat baik sekali dengan isteri, isteri balas sepuluh kali (kalau isteri tak nak balas, salah awaklah kawin dengan perempuan kepala batu).



24. Jangan buat donno kalau isteri merajuk atau berkecil hati. Kalau perlu minta maaf, minta maaf, kalau perlu pujuk, pujuk. Hati orangpompuan ni sensitif. Kalau kami rasa suami tak ambil kisah, perasaan bagai dihiris-hiris. Perkara yang dipandang remeh oleh suami boleh menjadi kanser kepada isteri. Kepada para suami khususnya dan kaum lelaki amnya, janganlah dianggap masaalah hati dan perasaan orang perempuan ni enteng sahaja. Kalau kita orang semua pakat mogok, awak juga yang rugi!

Click Here!





Persoalan Jodohnya Lewat Post under Agama di Jumaat, November 12, 2010 Dicatat oleh Naim Qlate .


Ada 6 faktor mengapa masih tidak bertemu jodoh.
Usaha sudah dibuat tapi mengapa masih ada yang tidak bertemu jodoh? Menurut Dato’ Dr. Mohd Fadzilah Kamsah, lambat bertemu jodoh ini mungkin disebabkan:
Usaha Belum Sempurna
“Usaha sudah dibuat tapi usaha yang sesuai dengan matlamat yang hendak dicapai itu tidak dilakukan. Usahanya masih belum betul, masih belum sempurna. Kurang ‘munasib’.
Saya bertanya kepada seorang ulama, ‘Kenapa ustaz, orang ini sudah mandi bunga sampai 99 kali tapi masih tidak bertemu jodoh? Di mana silapnya?’ Dia jawab begini, ‘Mungkin dalam perancangan Allah, usahanya ialah mandi air bunga 101 kali, tapi dia berhenti pada tahap 99 kali.’ Mesejnya ialah, mungkin kita patah semangat di tengah jalan. Jawapannya ialah, cuba dan cuba lagi.
Belum Benar-benar Bersedia
“Pasangan sudah ada tetapi orang yang hendak mencari jodoh itu belum benar-benar bersedia. Orang yang bersedia adalah orang yang benar-benar merasakan dirinya macam nak jadi suami, macam jadi jadi isteri.
Satu contoh mudah, orang yang tak ada anak, selepas mengambil anak angkat, dengan izin Allah, mudah mengandung. Sebab bila dia ambil anak angkat, si suami telah menjadi bapa dan si isteri telah menjadi ibu. Jadi telah bersedia untuk dikurniakan anak.
Begitu juga orang yang hendak berkahwin. Adakah telah benar-benar bersedia untuk menjadi suami atau isteri? Adakah telah bersedia di segi hati, jiwa, fizikal, mental, intelek. Contohnya di segi fizikal, sentiasa menjaga ketrampilan tak kira bila dan di mana.
Tiada Daya Penarik
“Diri kita macam magnet yang boleh menarik bakal pasangan kita atau sesiapa pun untuk sayang pada kita. Daya tarikan ini berpusat di hati.
Caranya ialah dengan mengisi hati kita dengan sifat-sifat yang sempurna dan positif. Kalau kita benci pada orang, takut-takut orang yang patut sayang pada kita masih tertahan untuk meminang. Jadi cuba maafkan semua orang. Mudah-mudahan dengan sebab memaafkan semua orang, orang yang bakal jadi tunang akan datang meminang.
“Kita perlu perbanyakkan istighfar, solat taubat, solat hajat, istikharah, witir dan sebagainya untuk cuci hati kita. Maka hati kita akan jadi magnet untuk menarik orang yang sesuai dengan kita untuk mudah datang, sama ada bakal pasangan atau sesiapa saja.
Doa Tidak Makbul
“Kita berdoa untuk mendapatkan jodoh. Allah telah berfirman: “Mintalah kepada-Ku nescaya Aku perkenankan…” Persoalannya, kenapa masih tidak bertemu jodoh? Salah satu punca doa tidak makbul ialah hati masih kotor, rezeki masih belum berkat, zakat masih belum sempurna dan sebagainya. Hati yang masih kotor bermakna masih benci atau sakit hati pada orang.
Restu Ibu Bapa Belum Total
“Jodoh tak sampai juga mungkin disebabkan restu emak bapak tidak total. Emak bapak masih rasa tak berapa sedap untuk lepaskan anak. Tanya pada emak, ‘Mak benar-benar redha tak saya berumahtangga?’ Ada emak yang anak sulungnya tak mahu dilepaskan, anak bongsu apatah lagi. Itu yang kadang-kadang susah hendak dapat jodoh. Emak mahu anaknya kahwin tapi dalam hati masih tidak benar-benar redha untuk lepaskan. Ini satu masalah yang besar.
Banyak kes yang saya jumpa, bila emaknya benar-benar redha, terus dapat jodoh yang baik.
Faktor Metafizikal
“Kadang-kadang tak bertemu jodoh juga disebabkan ada faktor-faktor metafizikal yang susah hendak dijelaskan.
Contohnya terkena sihir atau gangguan ilmu hitam yang kadang-kadang susah hendak dijelaskan secara saintifik. Tapi ini wujud dan berlaku. Sebab sihir sudah ada sejak zaman jahiliah dulu sampai sekarang.
Jika ini berlaku, carilah jalan untuk benteng diri kita atau pulihkan diri kita dengan cara-cara yang munasabah untuk mengatasi masalah belum bertemu jodoh.”


(Koleksi ANIS / oleh zakaria sungib / dan juga ihsan Telaga Biru Sdn. Bhd. : VCD Forum Petua Mencari Jodoh di Bandar Baru Bangi)

Monday, 16 February 2009

Kehamilan lewat usia




Click Here!




Kehamilan pada usia lewat biasa berlaku tambahan lagi sudah menjadi agak biasa zaman ini lelaki dan perempuan berkahwin pada usia lewat. Ketahui risiko dan langkah berjaga-jaga yang perlu diambil semasa kehamilan pada usia lewat ini… Komplikasi-komplikasi kehamilan pada usia lewat (selepas 35 tahun) berisiko untuk:
1. pembedahan Caesarean
2. bersalin dengan bantuan peralatan seperti forseps atau vakum


3. bayi kurang berat badan
4. penyakit kencing manis dan darah tinggi yang boleh memudaratkan kehamilan
5. pendarahan yang banyak selepas bersalin
6. kelahiran sebelum masanya
7. kemungkinan janin meninggal
8. kelahiran sindrom down
9. keabnormalan janin yang bercorak genetik
10 keguguran secara spontan
11. hamil bayi kembar
12. placenta previa
13. kematian perinatal.



Jika anda tergolong dalam golongan ini, ambil langkah berjaga-jaga seperti:
- Apabila haid tidak datang, buatlah ujian mengandung segera.
- Jangan tinggal temujanji dengan doktor mengikut jadual yang sepatutnya.
- Ambill vitamin seperti asid folat/folik, dua atau tiga bulan sebelum mengandung untuk menghindari pembentukan janin yang tidak sempurna.
- Awasi pertambahan berat badan.
- Makan makanan yang pelbagai dan berkhasiat.
- Ambil sumber kalsium secukupnya sama ada daripada produk susu, soya dan sebagainya.
- Kurangkan pengambilan kafein.
- Tinggalkan tabiat buruk seperti merokok, minum minuman alkohol.
- Lakukan senaman yang bersesuaian untuk kekal aktif.
- Berbincang dengan doktor anda tentang ujian untuk mengesan keabnormalan atau sindrom down pada janin.


Banyak kajian di dunia menampakkan sesuatu yang positif daripada perkahwinan dan kehamilan di usia yang lebih lambat seperti:
- Lebih matang, realistik, pasti dan bersedia untuk mendapatkan anak
- Ibu-ibu pada umur sebegini lebih menyedari akan kesihatan harian keluarga mereka
- Penyusuan susu badan lebih dipraktikkan oleh ibu-ibu yang matang usianya
- Dari segi sosioekonomi, anak-anak yang dilahirkan oleh ibu-ibu tersebut mendapat faedah kesihatan yang lebih menyeluruh dan terjaga
- Kemantapan gaya hidup setelah pencapaian kerjaya akan memfokuskan arah tujuan anak-anak mereka.




Walaupun hamil pada usia yang lebih lambat ini meletakkan seseorang bakal ibu dalam risiko lebih tinggi berdepan komplikasi, majoriti wanita yang lebih berusia kini berjaya melalui kehamilan yang sihat berbanding waktu dahulu.



Sumber:
Kahwin lambat risiko semasa hamil, Mingguan Malaysia
Pregnancy After 35, March of Dimes
Pregnancy After 35: Healthy moms, healthy babies, MayoClinic

Persediaan Untuk Bersalin


Click Here!



Sewaktu kandungan 6 bulan, Ibu sudah perlu membuat persediaan samada daripada segi mental, emosi dan fizikal. Kelengkapan-kelengkapan juga perlu disediakan sedikit demi sedikit sebelum kandungan mencecah 7 bulan. Mana tahu, kita bersalin masa 7 bulan kan. Lagi pula, kita sudah tak larat nak shopping banyak-banyak bila kandungan sudah sarat. Bukanlah nak tunjuk kita excited tapi ia satu keperluan supaya tidak nanti kita menyusahkan suami yang akibatnya menyusahkan kita juga..bukan begitu?.
Persediaan Si Ibu Sepanjang Waktu Pantang
1. Kain batik lepas (Kain batik yang belum dijahit). Ia sebagai alas semasa tidur terutama sebulan selepas bersalin;
2. Kain batik yang sudah siap dijahit. Untuk dipakai seharian di rumah. Bagi yang berduit, dapatkan blaus yang memudahkan pergerakan dan selesa;
3. Baju/blaus yang memudahkan Si Ibu untuk menyusukan anak dan ia mesti selesa untuk Si Ibu. T-Shirtpun boleh. Pilih T-Shirt yang tidak terlalu tebal atau nipis;
4. Produk kesihatan. Banyak di pasaran sekarang. Ia perlu di zaman moden ini kerana pantang zaman sekarang tidak seperti zaman dulu-dulu;
5. Orang untuk menjaga Si Ibu dan Si Anak semasa pantang.

6. Khidmat Mengurut. Ini perkara wajib. Mesti dapatkan tukang urut yang betul. Kalau boleh maklumkan kepada dia awal-awal. Senang buat perancangan.
7. Tuala wanita bersalin sebanyak 280 keping/ 14 peket (20 keping sepeket) bagi kegunaan 5 keping sehari selama 60 hari. Pilih yang mempunyai permukaan lembut. Bagi yang tidak kisah untuk pakai kain, ia terpulang. Kedua-dua ada baiknya;
8. Stokin. Orang kata, masuk angin jika tidak pakai stokin. Jadi, mesti selalu pakai stokin untuk kesihatan;
9. Alat-alat jagaan kebersihan wanita. Jangan lupa juga perkara-perkara asas yang lain seperti syampu, ubat gigi, bedak, sikat, tuala muka-rambut-dan badan-asingkan. Pastikan diri Si Ibu sentiasa kemas dan terurus.
10. Pastikan rumah dikemaskan sebelum bersalin. Supaya tak berserabut nanti. Dalam pantang tidak boleh buat kerjaj berat
11. Sediakan tilam yang tidak begitu tebal atau nipis. Biasanya tukang urut tidak mengurut atas katil tapi di atas lantai. Ia juga memudahkan si ibu bergerak ke sana ke mari.
12. Batu tungku.
13. Ubat-ubatan dan krim badan. Selain produk kesihatan yang kita beli di pasaran, penting juga, jika ada untuk kita minum air akar kayu, sapu minyak angin kat badan, dan krim stretch mark.
14. Katil bayi.
15. Diapers/Lampin Si Anak. 280 keping untukk 60 hari. Lampin/diaper anak yang baru lahir perlu sentiasa ditukar, lebih kurang 5/6 kali sehari.
16. Tilam, bantal, selimut bayi.
17 Alatan mandi bayi. . Jadi elok mendapatkan alatan yang yang memang selalu diguna dalam jumlah yang banyak sekaligus. Maksudnya dalam botol besar. Bedak tak perlu beli dalam botol besar.
18. Pakaian Si Anak. Beli awal-awal dan pilih warna neutral (biasanya bila kita scan anak perempuan, mulalah kita nak beli warna pink, begitu juga sebaliknya. Tapi sejauh mana kita yakin anak perempuan yang akan lahir nanti, betul tak?
19. Basin mandi Si Anak.


Persediaan Si Ibu Semasa Hari Bersalin (Di Hospital)
1. Beg Pakaian
2. Dokumen-dokumen penting (letak dalam satu beg kecil)
3. Tuala mandi 1, tuala muka 1 dan tuala rambut 1
4. Alatan mandi dan cuci (ubat dan berus gigi, syampu, sikat rambut, sabun mandi, sabun basuh dll)
5. Kain batik untuk dipakai 3
6. T-Shirt 3
7. Tudung kepala (tidak terlalu besar atau kecil)
8. Pengikat rambut (bagi yang berambut panjang) atau klip rambut. Ini memastikan rambut sentiasa kemas dan terurus. Nanti tak rasa berserabut. Kesihatan juga terjaga.
9. Tuala wanita 1 peket (20 keping). Bawa lebih lebih baik jika jauh dari hospital nanti tidak menyusahkan suami pergi balik untuk dapatkannya untuk kita.
10. Bakul
11. Termos 1
12. Bekas air 1 (atau air mineral 3 btl besar)
13. Cawan
14. Tupperware
15. Roti putih, biskut tawar, susu tepung untuk ibu yang menyusu


Persediaan Si Anak

Semasa hari bersalin (biasanya kita akan berada di hospital selama 2/3 hari. Ini bergantung kepada keadaan Si Ibu dan Si Anak). Sediakan satu beg kelengkapan berikut untuk dibawa ke hospital dan jugak di rumah. Jika apa-apa berlaku, bolehlah suami membantu membawanya ke hospital tanpa perlu mencari-cari.
1. Beg Bayi
2. Selimut 2
3. Baju dan seluar 3
4. Diapers Newborn size/ saiz S
5. Tuala untuk mengelap tubuh Si Anak 1
6. Tuala basah (wet wipes) 4 peket
7. Botol susu kecil (mana tahu susu ibu lambat keluar jadi kena bagi susu formula dulu)
8. Susu formula (tin/peket kecil)
9. Minyak telon/ Yu yee
Persediaan awal sebegini amat penting bagi kita supaya kita tidak perlu bersusah payah di kemudian hari. Tindakan awal sebegini juga tidak akan menyusahkan suami kita terutama sekali bagi pasangan baru berkahwin yang belum ada pengalaman mempunyai anak. Apa lagi jikalau tiba-tiba suami ada urusan penting dan tinggallah kita keseorangan dengan anak. Jadi, apabila semua sudah ada, tiada apa yang perlu dirisaukan lagi.

Persediaan sambut bayi

Click Here!
Persediaan sambut bayi Oleh KHADIJAH MOHAMAD

MENUNGGU saat untuk bergelar ibu sememangnya satu detik yang cukupindah buat insan bergelar wanita. Apatah lagi jika kelahiran itu merupakan cahaya mata sulung bagi pasangan suami isteri. Dalam menghitung waktu untuk menyambut kelahiran insan istimewa kedunia, persediaan secukupnya mahu disediakan oleh bakal ibu dan bapa khas buat bayi mereka. Justeru, sebagai pilihan kepada mereka, pakar produk penjagaan ibudan bayi, Mom's Care Sdn. Bhd. menawarkan pengalaman beli-belah yangselesa untuk ibu dan bakal ibu yang datang ke gedungnya di Ikano PowerCentre, Mutiara Damansara. Gedung seluas 1,500 kaki persegi di Ikano itu adalah yang pertamadaripada empat gedung syarikat itu, memaparkan identiti korporat barudan memperkenalkan susun letak yang mesra pelanggan.Selain itu, tiga lagi gedung Mom's Care yang terletak di One UtamaShopping Centre, Mid Valley Megamall dan Ampang Point Shopping Centreakan dinaik taraf secara berperingkat menjelang tahun depan.Ditubuhkan pada tahun 1995, Mom's Care adalah antara peruncit produkpenjagaan ibu dan bayi berbilang jenama yang terkenal di Malaysia. Gedungnya membawa lebih 20 jenama terkenal di pasaran, termasuk Avent,Bibi, Dr Brown, K's Kids, Medela, Fisher-Price, Lamaze, MacLaren,Graco, Viva dan lain-lain.
GEDUNG ini turut membawa pelbagai jenama eksklusif di pasaran.
Segala produk keperluan kanak-kanak boleh didapati di Mom's Care,daripada peralatan untuk bilik bayi dan pakaian mahupun buku dan tempatduduk untuk kereta.Di samping itu, Mom's Care terkenal kerana membawa danmemperkenalkan jenama baru yang eksklusif ke pasaran. Terbaru, semasamajlis pelancaran rasmi gedung utama di Ikano, Mom's Care secara rasmimengumumkan pelantikannya sebagai pengedar tunggal dua jenamaberprestij dari United Kingdom, Babisil dan Petit Gems.Babisil, terkenal dengan botol susu bayi yang bebas daripadaBisphenol-A (BPA) dan pernah memenangi anugerah. Botol susu bayi yanginovatif ini mempunyai ruang dalaman boleh diganti yang dinamakanSilbottle, diperbuat daripada silikon berkualiti perubatan untukmewujudkan zon susu ultra selamat, bebas daripada BPA, estrogen danftalat. Produk Babisil juga mempunyai sistem antikembung tanpa injap.Manakala Petit Gems pula merupakan pengeluar pelbagai makanan bayi yang lazat dan mengandungi daging. Produk ini disahkan halal oleh Jawatankuasa Pemantauan HalalKesatuan Eropah (HMC), sebuah badan kawal selia bebas dengan piawaianpemantauan yang ketat.
SEGALA produk keperluan bayi dan kanak-kanak di Mom's Care, Ikano Power Centre, Mutiara Damansara.
Petit Gems kini menawarkan pilihan lapan perasa, enam daripadanyaberasaskan daging seperti Garden Vegetables and Lamb Casserole,Vegetable & Roast Beef, Chicken & Vegetable Bake, GardenVegetable & Beef Stew, Spring Vegetable & Lamb Tagine danChicken & Vegetable Risotto.Ini bermakna ibu yang beragama Islam di Malaysia tidak perlu lagibergantung kepada makanan bayi berasaskan sayuran yang biasanya tidakmembekalkan cukup zat besi dan protein untuk diet bayi mereka.Menurut pengasas Mom's Care, Richard Cheng, syarikatnya merancanguntuk meluaskan kehadirannya ke luar Lembah Klang dengan tambahansekurang-kurangnya tiga gedung baru pada tahun depan."Kami melihat potensi pertumbuhan yang besar dalam industri produkpenjagaan ibu dan bayi. Pengguna sekarang lebih maklum, lebihberpengetahuan dan lebih pemilih. Memandangkan keluarga zaman sekarangtidak mempunyai ramai anak, ibu bapa memberikan yang terbaik sejak awallagi.
lebih 20 jenama terkenal telah dipasarkan di gedung konsep utama ini.
"Ibu bapa, terutama kumpulan berpendapatan sederhana hingga tinggiyang menjadi sasaran kami, sentiasa mengutamakan produk yangberkualiti, boleh dipercayai dan tahan lama," katanya.Tambah Cheng lagi, Mom's Care menonjolkan diri daripada pesaingdengan tidak mengehadkan jualan kepada satu jenama atau beberapa jenamaseperti kebanyakan gedung lain."Kami percaya pelanggan kami menghargai apa yang kami lakukan, iaitumenawarkan yang terbaik dalam setiap kategori produk dan kakitangankami yang berpengetahuan boleh membantu mereka membuat keputusanmuktamad," katanya.
Maklumat lanjut mengenai dua produk terbaru ini bolehlah melayari laman web www.babisil.co.uk (Babisil) dan www.petitgems.com (Petit Gems).

Petua Mencuci Hati oleh Datuk Dr Haji Fadzilah Kamsah

Click Here!

Segala aspek kehidupan ini bermula daripada hati.. Oleh itu, dibawah ini ada beberapa cara bagaimana hendak mencuci hati, diolah oleh pakar motivasi Datuk Dr. Haji Fadzilah Kamsah.
1. Dirikan solat dan banyakkan berdo'a - Ini adalah salah satu kaedah yang sungguh berkesan. Semasa berdo'a turut katakan: "Ya Allah, jadikan hatiku bersih."
2. Selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w paling minima 100X sebelum tidur. Ini merupakan satu pelaburan yang mudah dan murah. Disamping dosa-dosa di- ampunkan, otak tenang,murah rezeki, orang sayangkan kita dan mencetuskan semua perkara kebaikan.
3. Solat taubat - Selain daripada memohon keampunan, dapat mencuci hati dan menenangkan minda.
4. Membaca Al-Quran - Selain dapat mencuci hati juga menenangkan jiwa, penyembuh, penenang, terapi... Sekurang- kurangnya bacalah "Qulhu-allah" sebanyak 3X.
5. Berma'af-ma'afan sesama kawan setiap hari - Semasa meminta maaf perlu sebutkan.
6. Bisikan kepada diri perkara yang positif - Jangan sesekali mengkritik, kutuk diri sendiri, merendah-rendahkan kebolehan diri sendiri. Katakan lah: "Aku sebenarnya......(perkara yang elok2 belaka).
7. Program minda/cuci minda - Paling baik pada waktu malam sebelum tidur, senyum, pejam mata. Katakan didalam hati: "Ya Allah, cuci otak aku, cuci hatiku. Esok aku nak jadi baik, berjaya, ceria, bersemangat, aktif, positif." Menurut kajian saikologi, apa yang disebut sebelum tidur dapat dirakamkan sepanjang tidur sehingga keesokan harinya - CUBALAH!!). 8. Berpuasa - Sekiranya dalam berpuasa, terhindar dari melakukan perkara2 kejahatan.
9. Cuba ingat tentang mati (Sekiranya hendak melakukan sesuatu kejahatan, tidak sampai hati kerana bimbang akan mati bila2 masa).
10. Kekalkan wuduk.
11. Bersedekah.
12. Belanja orang makan.
13. Jaga makanan - jangan makan makanan yang subhat (was2, tidak pasti halal atau tidak).
14. Berkawan dengan ulama.
15. Berkawan dengan orang miskin (menginsafi).
16. Pesan pada orang, jadi baik.
17. Menjaga pancaindera (mata, telinga, mulut... dsb). Jangan dengar orang mengumpat.
"Sampaikanlah pesanan ini walaupun 1 ayat."

Petua Bahagia Dari Dr Fadhilah Kamsah

Click Here!

Tanpa sebuah persefahaman, tidak mungkin istana yang dibina menemui kebahagiaan sebagaimana diharapkan.Biar berjuta halangan merentangi namun jika tersurat kasih dan sayang dua insan berkenaan, pasti ia menemukan ketulusan yang abadi.Dalam melayari rumah tangga berdua, pasti banyak onak terpaksa dilalui. Hanya mereka yang kuat, tabah dan mampu mendepani segalanya bakal menjulang kebahagiaan.Perunding motivasi dan keluarga, Datuk Dr Fadzilah Kamsah memberi 63 petua yang boleh dijadikan amalan pasangan suami isteri yang melayari rumah tangga.
1. Doa yang berterusan.
2. Patuh ajaran agama.
3. Murah dengan pujian.
4. Murah dengan khidmat.
5. Murah dengan belaian kasih sayang.
6.. Murah dengan sentuhan.
7. Mencari kebaikan pasangan.
8. Cari masa berkomunikasi, berbual atau bergurau senda.
9. Cari kebaikan dan pembaikan diri daripada setiap pertengkaran.
10. Menghormati had, sempadan atau hal peribadi pasangan.
11. Menilai diri daripada perspektif pasangan.
12. Berfikiran terbuka - boleh tegur menegur.
13. Berani mengambil risiko emosi - tegur/perubahan/berpisah sementara.
14. Menilai dan memberi keutamaan dalam kehidupan.
15. Tolak-ansur.
16. Menghormati dan mengambil kira 'gerak batin' (intuition) perempuan.
17. Tidak mengejar kebendaan semata-mata.
18. Sedar bahawa perselisihan kadangkala tidak boleh dielakkan.
19. Mengubah diri untuk merangsang perubahan pada pasangan.
20. Sanggup berkorban buat pasangan.
21. Menghormati pasangan.
22. Berasa amat beruntung (dan nyatakan) mendapat pasangan yang ada.
23. Perhubungan seksual yang sihat dan diredai.
24. Menghormati perbezaan dalam diri pasangan.
25. Sentiasa bermaafan sebelum tidur.
26. Sentiasa bersangka baik terhadap masa depan.
27. Meletakkan hak kepada pasangan.
28. Tidak menjadi hamba kepada pasangan.
29. Berubah secara kecil-kecilan untuk meningkatkan kebahagiaan.
30. Mengawal marah. Buat perjanjian.
31. Mencari penyelesaian dalam situasi 'menang-menang'.
32. Muhasabah hubungan untuk mencari punca masalah.
33. Menghormati sifat semula jadi pasangan.
34. Memahami peranan 'pasangan'.
35. Hubungan perasaan sesama pasangan.
36. Jangan simpan ketidakpuasan, sedih, marah atau benci dalam hati.
37. Bentuk kod kasih sayang dan anda berdua saja yang tahu.
38. Sengaja merancang untuk membaiki hubungan suami isteri.
39. Tujuh kali puji dan satu teguran.
40. Sebut 'I love you' sepanjang masa.
41. Banyakkan bergurau dan bermesra.
42. Sentiasa berterus terang.
43. Beri masa untuk perubahan berlaku - sabar.
44. Elakkan berdebat untuk mencari kebenaran.
45. Elakkan salah pasangan.
46. Cari titik pertemuan.
47. Selesaikan masalah hari ini pada hari ini juga.
48. Lebih banyak memberi daripada menerima.
49. Minta nasihat, pandangan atau maklum balas daripada pasangan.
50. Sentiasa bersemangat - bangun tidur, pergi kerja, balik kerja dan sebagainya.
51. Seimbangkan hubungan dari segi:(a) Mental, pendidikan dan ilmu(b) Emosi(c) Fizikal dan ekonomi(d) Sosial(e) Spiritual5
2. Jangan berjauhan terlalu lama (kecuali terpaksa).
53. Tidak terlalu mengongkong.
54. Tidak bertindak bersendirian.
55. Memberi peluang untuk berbeza:(a) Pendapat atau pandangan(b) Hobi(c) Kegemaran(d) Makanan(e) Cita rasa(f) Warna pilihan dan pelbagai
56. Humor atau lawak dari semasa ke semasa.
57. Minta bantuan untuk memecahkan kitaran negatif.
58. Berwawasan dan pandang ke depan (tidak terjebak dengan masalah semasa).
59. Tidak meminta yang bukan-bukan.
60. Bentuk undang-undang atau peraturan dalam rumah tangga.
61. Mencari kelainan dan perubahan positif.
62. Elakkan mendera pasangan dengan apa cara sekalipun.
63. Reda, syukur dan tawakal kepada Allah s.w.t.

Langkah Setan Menelanjangi wanita

Click Here!

Setan dalam menggoda manusia memiliki berbagai macam strategi, dan yang sering dipakai adalah dengan memanfaatkan hawa nafsu, yang memang memiliki kecenderungan mengajak kepada keburukan (ammaratun bis su'). Setan tahu persis kecenderungan nafsu kita, dia terus berusaha agar manusia keluar dari garis yang telah ditentukan Allah, termasuk melepaskan hijab atau pakaian muslimah. Berikut ini tahapan-tahapannya.
I. Menghilangkan Definisi Hijab
Dalam tahap ini setan membisikkan kepada para wanita, bahwa pakaian apapun termasuk hijab (penutup) itu tidak ada kaitannya dengan agama, ia hanya sekedar pakaian atau mode hiasan bagi para wanita. Jadi tidak ada pakaian syar'i, pakaian ya pakaian, apa pun bentuk dan namanya.
Sehingga akibatnya, ketika zaman telah berubah, atau kebudayaan manusia telah berganti, maka tidak ada masalah pakaian ikut ganti juga. Demikian pula ketika seseorang berpindah dari suatu negeri ke negeri yang lain, maka harus menyesuaikan diri dengan pakaian penduduknya, apapun yang mereka pakai.
Berbeda halnya jika seorang wanita berkeyakinan, bahwa hijab adalah pakaian syar'i (identitas keislaman), dan memakainya adalah ibadah bukan sekedar mode. Biarpun hidup kapan saja dan di mana saja, maka hijab syar'i tetap dipertahankan.
Apabila seorang wanita masih bertahan dengan prinsip hijabnya, maka setan beralih dengan strategi yang lebih halus. Caranya?
Pertama, Membuka Bagian Tangan
Telapak tangan mungkin sudah terbiasa terbuka, maka setan mem-bisik kan kepada para wanita agar ada sedikit peningkatan model yakni membuka bagian hasta (siku hingga telapak tangan). "Ah tidak apa-apa, kan masih pakai jilbab dan pakai baju panjang? Begitu bisikan setan. Dan benar sang wanita akhirnya memakai pakain model baru yang menampakkan tangannya, dan ternyata para lelaki yang melihat nya juga biasa-biasa saja. Maka setan berbisik," Tuh tidak apa-apa kan?
Kedua, Membuka Leher dan Dada
Setelah menampakkan tangan menjadi kebiasaan, maka datanglah setan untuk membisikkan hal baru lagi. "Kini buka tangan sudah lumrah, maka perlu ada peningkatan model pakaian yang lebih maju lagi, yakni terbuka bagian atas dada kamu." Tapi jangan sebut sebagai pakaian terbuka, hanya sekedar sedikit untuk mendapatkan hawa, agar tidak gerah. Cobalah! Orang pasti tidak akan peduli, sebab hanya bagian kecil saja yang terbuka.
Maka dipakailah pakaian model baru yang terbuka bagian leher dan dadanya dari yang model setengah lingkaran hingga yang model bentuk huruf "V" yang tentu menjadikan lebih terlihat lagi bagian sensitif lagi dari dadanya.
Ketiga, Berpakian Tapi Telanjang
Setan berbisik lagi, "Pakaian kok hanya gitu-gitu saja, cari model atau bahan lain yang lebih bagus! Tapi apa ya? Sang wanita bergumam. "Banyak model dan kain yang agak tipis, lalu bentuknya dibuat yang agak ketat biar lebih enak dipandang," setan memberi ide baru.
Maka tergodalah si wanita, di carilah model pakaian yang ketat dan kain yang tipis bahkan transparan. "Nggak apa-apa kok, kan potongan pakaiannya masih panjang, hanya bahan dan modelnya saja yang agak berbeda, biar nampak lebih feminin," begitu dia menambahkan. Walhasil pakaian tersebut akhirnya membudaya di kalangan wanita muslimah, makin hari makin bertambah ketat dan transparan, maka jadilah mereka wanita yang disebut oleh Nabi sebagai wanita kasiyat 'ariyat (berpakaian tetapi telanjang).
Keempat, Agak di Buka Sedikit
Setelah para wanita muslimah mengenakan busana yang ketat, maka setan datang lagi. Dan sebagaimana biasanya dia menawarkan ide baru yang sepertinya segar dan enak, yakni dibisiki wanita itu, "Pakaian seperti ini membuat susah berjalan atau duduk, soalnya sempit, apa nggak sebaiknya di belah hingga lutut atau mendekati paha?" Dengan itu kamu akan lebih leluasa, lebih kelihatan lincah dan enerjik."
Lalu dicobalah ide baru itu, dan memang benar dengan dibelah mulai bagian bawah hingga lutut atau mendekati paha ternyata membuat lebih enak dan leluasa, terutama ketika akan duduk atau naik ke jok mobil. "Yah tersingkap sedikit nggak apa-apa lah, yang penting enjoy," katanya.
Inilah tahapan awal setan merusak kaum wanita, hingga tahap ini pakaian masih tetap utuh dan panjang, hanya model, corak, potongan dan bahan saja yang dibuat berbeda dengan hijab syar'i yang sebenarnya. Maka kini mulailah setan pada tahapan berikutnya.
II. Terbuka Sedikit Demi Sedikit
Kini setan melangkah lagi, dengan trik dan siasat lain yang lebih ampuh, tujuannya agar para wanita menampak kan bagian aurat tubuhnya.
Pertama, Membuka Telapak Kaki dan Tumit.
Setan Berbisik kepada para wanita, "Baju panjang benar-benar membuat repot, kalau hanya dengan membelah sedikit bagiannya masih kurang leluasa, lebih enak kalau di potong saja hingga atas mata kaki." Ini baru agak longgar. "Oh ada yang kelupaan, kalau kamu bakai baju demikian, maka jilbab yang besar tidak cocok lagi, sekarang kamu cari jilbab yang kecil agar lebih serasi dan gaul, toh orang tetap menamakannya dengan jilbab."
Maka para wanita yang terpengaruh dengan bisikan ini buru-buru mencari model pakaian yang dimaksudkan. Tak ketinggalan sepatu hak tinggi, yang kalau untuk berjalan mengeluarkan suara yang menarik perhatian orang.

Kedua, Membuka Seperempat Hingga Separuh Betis
Terbuka telapak kaki telah biasa ia lakukan, dan ternyata orang-orang yang melihat juga tidak begitu peduli. Maka setan kembali berbisik, "Ternyata kebanyakan manusia menyukai apa yang kamu lakukan, buktinya mereka tidak bereaksi apa-apa, kecuali hanya beberapa orang. Kalau langkah kakimu masih kurang leluasa, maka cobalah kamu cari model lain yang lebih enak, bukankah kini banyak rok setengah betis dijual di pasaran? Tidak usah terlalu mencolok, hanya terlihat kira-kira sepuluh senti saja." Nanti kalau sudah terbiasa, baru kamu cari model baru yang terbuka hingga setengah betis."
Benar-benar bisikan setan dan hawa nafsu telah menjadi penasehat pribadinya, sehingga apa yang saja yang dibisikkan setan dalam jiwanya dia turuti. Maka terbiasalah dia memakai pakaian yang terlihat separuh betisnya kemana saja dia pergi.
Ketiga, Terbuka Seluruh Betis
Kini di mata si wanita, zaman benar-benar telah berubah, setan telah berhasil membalikkan pandangan jernihnya. Terkadang sang wanita berpikir, apakah ini tidak menyelisihi para wanita di masa Nabi dahulu. Namun buru-buru bisikan setan dan hawa nafsu menyahut, "Ah jelas enggak, kan sekarang zaman sudah berubah, kalau zaman dulu para lelaki mengangkat pakaiannya hingga setengah betis, maka wanitanya harus menyelisihi dengan menjulurkannya hingga menutup telapak kaki, tapi kini lain, sekarang banyak laki-laki yang menurunkan pakaiannya hingga bawah mata kaki, maka wanitanya harus menyelisihi mereka yaitu dengan mengangkatnya hingga setengah betis atau kalau perlu lebih ke atas lagi, sehingga nampak seluruh betisnya."
Tetapi… apakah itu tidak menjadi fitnah bagi kaum laki-laki," gumamnya. "Fitnah? Ah itu kan zaman dulu, di masa itu kaum laki-laki tidak suka kalau wanita menampakkan auratnya, sehingga wanita-wanita mereka lebih banyak di rumah dan pakaian mereka sangat tertutup. Tapi sekarang sudah berbeda, kini kaum laki-laki kalau melihat bagian tubuh wanita yang terbuka malah senang dan mengatakan ooh atau wow, bukankah ini berarti sudah tidak ada lagi fitnah, karena sama-sama suka? Lihat saja model pakaian di sana-sini, dari yang di emperan hingga yang yang bermerek kenamaan, seperti Cristian Dior, semuanya menawarkan model yang dirancang khusus untuk wanita maju di zaman ini. Kalau kamu tidak mengikuti model itu akan menjadi wanita yang ketinggalan zaman."

Demikianlah, maka pakaian yang menampakkan seluruh betis biasa dia kenakan, apalagi banyak para wanita yang memakainya dan sedikit sekali orang yang mempermasalahkan itu. Kini tibalah saatnya setan melancarkan tahap terakhir dari siasatnya untuk melucuti hijab wanita.
III. Serba Mini
Setelah pakaian yang menampak kan betis menjadi pakaian sehari-hari dan dirasa biasa-biasa saja, maka datanglah bisikan setan yang lain. "Pakaian membutuhkan variasi, jangan itu-itu saja, sekarang ini modelnya rok mini, dan agar serasi rambut kepala harus terbuka, sehingga benar-benar kelihatan indah."
Maka akhirnya rok mini yang menampakkan bagian bawah paha dia pakai, bajunya pun bervariasi, ada yang terbuka hingga lengan tangan, terbuka bagian dada sekaligus bagian punggung nya dan berbagai model lain yang serba pendek dan mini. Koleksi pakaiannya sangat beraneka ragam, ada pakaian pesta, berlibur, pakaian kerja, pakaian resmi, pakaian malam, sore, musim panas, musim dingin dan lain-lain, tak ketinggalan celana pendek separuh paha pun dia miliki, model dan warna rambut juga ikut bervariasi, semuanya telah dicoba.
Begitulah sesuatu yang sepertinya mustahil untuk dilakukan, ternyata kalau sudah dihiasi oleh setan, maka segalanya menjadi serba mungkin dan diterima oleh manusia.Hingga suatu ketika, muncul ide untuk mandi di kolam renang terbuka atau mandi di pantai, di mana semua wanitanya sama, hanya dua bagian paling rawan saja yang tersisa untuk ditutupi, kemaluan dan buah dada. Mereka semua mengenakan pakaian yang sering disebut dengan "bikini". Karena semuanya begitu, maka harus ikut begitu, dan na'udzu billah bisikan setan berhasil, tujuannya tercapai, "Menelanjangi Kaum Wanita." Selanjutnya terserah kamu wahai wanita, kalian semua sama, telanjang di hadapan laki-laki lain, di tempat umum. Aku berlepas diri kalau nanti kelak kalian sama-sama di neraka. Aku hanya menunjukkan jalan, engkau sendiri yang melakukan itu semua, maka tanggung sendiri semua dosamu" Setan tak mau ambil resiko.

Penutup
Demikian halus, cara yang digunakan setan, sehingga manusia terjeru-mus dalam dosa tanpa terasa. Maka hendaklah kita semua, terutama orang tua jika melihat gejala menyimpang pada anak-anak gadis dan para wanita kita sekecil apapun, segera secepatnya diambil tindakan. Jangan biarkan berlarut-larut, karena kalau dibiarkan dan telah menjadi kebiasaan, maka sangat sulit bagi kita untuk mengatasinya.
Membiarkan mereka membuka aurat berarti merelakan mereka mendapatkan laknat Allah, kasihanilah mereka, selamatkan para wanita muslimah, jangan jerumuskan mereka ke dalam kebinasaan yang menyeng-sarakan, baik di dunia maupun di akhirat. Wallahu a'lam bis shawab.

Sumber ide dan pokok pikiran: Kitab "At ta'ari asy syaithani", Adnan ath-Thursyah, disadur dengan bebas.[alsofwah] Abdullah Hadrami

Thursday, 29 January 2009

What is a relationship?


TRUST
TRUST is a very important factor for all relationships. When trust is broken, it is the end of the relationship. Lack of trust leads to suspicion, suspicion generates anger, anger causes enmity and enmity may result in separation. A telephone operator told me that one day she received a phone call. She answered, "Public Utilities Board." There was silence. She repeated, "PUB." There was still no answer. When she was going to cut off the line, she Heard a lady's voice, "Oh, so this is PUB. Sorry, I got the number from my Husband's pocket but I do not know whose number it is." Without mutual trust, just imagine what will happen to the couple if the telephone operator answered with just "hello" instead of "PUB".

NO POINTING FINGERS

A man asked his father-in-law, "Many people praised you for a successful marriage. Could you please share with me your secret?" The father-in-law answered in a smile, "Never criticize your wife for her shortcomings or when she does something wrong. Always bear in mind that because of her shortcomings and weaknesses, she could not find a better husband than
you." We all look forward to being loved and respected. Many people are afraid of losing face. Generally, when a person makes a mistake, he would look around to find a scapegoat to point the finger at. This is the start of a war. We should always remember that when we point one finger at a person, the other four fingers are pointing at ourselves. If we forgive the others, others will ignore our mistake too.

CREATING PERFECT RELATIONSHIPS

A person visited the government matchmaker for marriage, SDU, and requested "I am looking for a spouse. Please help me to find a suitable one." The SDU officer said, "Your requirements, please." "Oh, good looking, polite, humorous , sporty, knowledgeable, good in singing and dancing. Willing to accompany me the whole day at home during my leisure hour, if I don't go out. Telling me interesting stories when I need companion for conversation and be silent when I want to rest." The officer listened carefully and replied, "I understand you need television." There is a saying that a perfect match can only be found between a blind wife and a deaf husband ,because the blind wife cannot see the faults of the husband and the deaf husband cannot hear the nagging of the wife. Many couples are blind and deaf at the courting stage and dream of perpetual perfect relationship. Unfortunately, when the excitement of love wears off, they wake up and discover that marriage is not a bed of roses. The nightmare begins.

NO OVERPOWERING

Many relationships fail because one party tries to overpower another,or demands too much. People in love tend to think that love will conquer all and their spouses will change the bad habits after marriage. Actually, this is not the case. There is a Chinese saying which carries the meaning that "It is easier to reshape a mountain or a river than a person's character."
It is not easy to change. Thus, having high expectation on changing the spouse character will cause disappointment and unpleasantness. It would be less painful to change ourselves and lower our expectations..

RIGHT SPEECH

There is a Chinese saying which carries the meaning that "A speech will either prosper or ruin a nation." Many relationships break off because of wrong speech. When a couple is too close with each other,we always forget mutual respect and courtesy. We may say anything without considering if it would hurt the other party. A friend and her millionaire husband visited their construction site. A worker who wore a helmet saw her and shouted,"Hi, Emily! Remember me? We used to date in the secondary school." On the way home, her millionaire husband teased her, "Luckily you married me.Otherwise you will be the wife of a construction worker." She answered ,"You should appreciate that you married me. Otherwise, he will be the millionaire and not you." Frequently exchanging these remarks plants the seed for a bad relationship. It's like a broken egg - cannot be reversed.

PERSONAL PERCEPTION

Different people have different perception. One man's meat could be another man's poison. A couple bought a donkey from the market. On the way home,a boy commented, "Very stupid. Why neither of them ride on the donkey?"Upon hearing that, the husband let the wife ride on the donkey. He walked besides them. Later, an old man saw it and commented, "The husband is the head of family. How can the wife ride on the donkey while the husband is on foot?" Hearing this, the wife quickly got down and let the husband ride on the donkey.

Further on the way home, they met an old Lady. She commented, "How can the man ride on the donkey but let the wife walk. He is no gentleman." The husband thus quickly asked the wife to join him on the donkey. Then, they met a young man. He commented, "Poor donkey, how can you hold up the weight of two persons. They are cruel to you." Hearing that, the husband and wife immediately climbed down from the donkey and carried it on their shoulders. It seems to be the only choice left. Later, on a na rrow bridge, the donkey was frightened and struggled. They lost their balance and fell into the river. You can never have everyone praise you, nor will everyone condemn you. Never in the past, not at present, and never will be in the future. Thus, do not be too bothered by others words if our conscience is clear..

BE PATIENT

This is a true story which happened in the States. A man came out of his home to admire his new truck. To his puzzlement, his three-year-old son was happily hammering dents into the shiny paint of the truck. The man ran to his son, knocked him away, hammered the little boy's hands into pulp as punishment. When the father calmed down, he rushed his son to the hospital. Although the doctor tried desperately to save the crushed bones, he finally had to amputate the fingers from both the boy's hands. When the boy woke up from the surgery & saw his bandaged stubs, he innocently said, " Daddy,I'm sorry about your truck." Then he asked, "but when are my fingers going to grow back?" The father went home & committed suicide. Think about this story the next time someone steps on your feet or u wish to take revenge. Think first before u lose your patience with someone u love. Trucks can be repaired.. Broken bones & hurt feelings often can't. Too often we fail to recognize the difference between the person and the performance. We forget that forgiveness is greater than revenge.

People make mistakes. We are allowed to make mistakes. But the actions we take while in a rage will haunt us forever.




Fakta Seks

Ada yang mementingkan kuantiti berbanding kualiti, ada juga mementingkan tempoh masa bersama dan tak kurang juga yang mementingkan posisinya. Walaupun sikapnya berbeza tapi akhirannya sama, semua warga dunia mementingkan kepuasan. Buat pengetahuan anda, berikut ini adalah beberapa fakta seks daripada negara-negara di dunia.

Wanita Jepun jarang 'disentuh'

Walaupun canggih dan moden dalam bidang teknologi namun sayangnya dalam soal seks penduduk nya mungkin berada di kedudukan yang agak corot. Hanya 15 peratus wanita Jepun mengaku mendapat kepuasan daripada pasangan mereka. Selebih nya mengaku kurang puas kerana jarang 'disentuh'. Selain sibuk bekerja, lelaki Jepun selalunya lebih suka melayari internet berbanding bermesraan. Akibatnya 35 peratus wanita Jepun hanya dapat bermesraan dengan suami sebulan sekali.

Posisi kegemaran wanita A.S

Berdasarkan kajian yang dilakukan oleh University of Chicago, 33 peratus wanita Amerika Syarikat (A.S) memilih posisi missionary (lelaki di atas wanita) sebagai gaya kegemaran. Manakala posisi 'woman on top' hanya 27 peratus dan hanya 17 peratus yang mengaku senang mencuba gaya-gaya baru. Berlainan pula dengan wanita di Afrika Selatan yang selalu bersemangat untuk mencuba gaya-gaya baru. Lebih daripada separuh wanita di sana bersikap terbuka terhadap pelbagai idea untuk posisi baru.

Lelaki Mexico tidak suka terburu-buru

Kajian yang dilakukan oleh Durex Global Sexual Wellbeing Survey yang dilakukan di 26 negara mendapati satu fakta yang menarik tentang penduduk Mexico. Mereka dilihat tidak mahu terburu-buru dengan dalam hal hubungan seks. Mereka menghabiskan masa hingga 45 minit untuk hubungan intim dan tak hairanlah jika 63 peratus wanita Mexico berasa puas dengan kehidupan seks mereka biarpun begitu tak bermakna mereka yang cepat dalam aktiviti seks tidak mencapai kepuasan. Buktinya penduduk Nigeria hanya menghabiskan masa 28 minit untuk berhubungan intim dan mereka mengaku puas dengan gaya seks kilat ini.

Pasangan Brazil lakukan seks 145 kali setahun

Bagi pasangan di negara ini, walau bagaimana sibuk sekalipun, waktu untuk seks mesti diadakan. Malah seks adalah aktiviti pasangan suami isteri yang amat penting sekali. Sebab itulah kajian memperlihatkan kekerapan mereka melakukan hubungan seks mencecah 145 kali setahun. Sebaliknya pula berlaku dengan warga A.S yang dilihat amat romantik dan suka bercumbu. Akibat tekanan kerja, urusan anak, masalah kewangan dan sebagainya mereka tidak dapat menikmati seks sepenuhnya. Pasangan di sini hanya melakukan seks 85 kali setahun begitu juga dengan pasangan suami isteri di Hong Kong, 82 kali setahun. Anda pula bagaimana, pernahkah mengira kekerapan mengadakan hubungan seks dalam setahun?

Wanita India lebih terbuka Wanita dikatakan cukup malu untuk berbicara soal seks apatah lagi wanita di negara ini. Budaya timur yang menebal menyebabkan lidah wanita secara automatik kelu bila soal seks diketengahkan.

Itu mungkin keadaannya di Malaysia, di negara Timur yang lain seperti India dan Singapura keadaan berbeza. Di negara jiran, Singapura, 51 peratus wanitanya tidak ragu-ragu meluahkan soal seks meskipun tebal dengan nilai konservatif. Begitu juga dengan di India, 74 peratus wanita tanpa rasa segan atau malu, mereka membicarakan apa yang diinginkan bersama pasangannya sebelum melakukan hubungan seks.Warga Malaysia suka di kamar tidurMelihat soal lokasi untuk hubungan intim pula, masyarakat China dikatakan cukup kreatif mencari tempat yang paling sesuai untuk menyegarkan ghairah mereka dan lokasinya adalah di luar bilik tidur. Hasil kajian yang dilakukan mendapati hampir 70 peratus pasangan suami isteri di China, lebih senang melakukan seks di luar bilik tidur.

Berbeza pula dengan warga Malaysia, 43 peratus penduduknya lebih selesa hubungan intim dilakukan di dalam bilik sama jugalah seperti warga Sweden.

Kuasa Pujukan Perempuan

Kehebatan perempuan dalam pujuk rayu tidak dapat disangkal lagi. Tidakada perempuan yang tidak mahir dalam seni ini. Kaum lelaki boleh dipujukdan dirayu untuk melakukan apa sahaja mengikut kehendaknya.*
Beberapa contoh keruntuhan empayar yang dibina oleh lelaki disebabkandaya pujukan wanita :
1. Napoleon Bonarparte dan Josephine.
2. Anthony dan Cleopatra
3. Hitler dan Matahari
4. Samson dan Delila
5. Abu Lahab dan Hendon*
Beberapa contoh wanita yang menjadi kekuatan kepada kepimpinan seoranglelaki sehingga berjaya mengatasi segala ujian dan cabaran tanpa melemahkansemangat juang mereka dalam menegakkan kebenaran dan kekuatan agama :
1. Nabi Muhammad saw dan Siti Khadijah serta isteri-isteri beginda yanglain.
2. Nabi Ayub dan Siti Rahmah.
3. Nabi Ibrahim dan Siti Sarah serta Siti Hajar.
4. dan banyak contoh lagi orang-orang muslim yang lain.
KUASA KEJELITAAN PEREMPUAN*
Hal ini diketahui oleh semua orang. Kejelitaan perempuan bolehmenumbangkan ramai lelaki hingga banyak yang terarah melakukanperkara-perkara yang tidak wajar. Sebaliknya kuasa jelita yang ada padakaum muslimah boleh menimbulkan kecintaan yang tinggi terhadap Allah dimana seorang isteri boleh mempengaruhi suami dalam hal-hal yang diredhaiAllah.
KUASA LAYANAN PEREMPUAN* Kaum lelaki mudah goyah dan alah dengan layanan yang baik, apa lagi dariperempuan yang sangat dikasihi seperti isteri dan ibu. Layanan baik yangdisalurkan kepada orang yang berhak menerimanya, bukan sahaja mendatangkankeredhaan Allah tetapi memungkinkan apa yang diminta akan dipenuhi denganmudah.
KUASA DOA PEREMPUAN*
Doa perempuan lebih makbul dari lelaki kerana sifat penyayangnya lebihkuat dari lelaki. Sebagaimana hadis Rasulullah saw:"Doa ibu itu lebih cepat makbul." Orang bertanya:"Kenapa ya Rasulllah ?"Jawab baginda : "Ibu lebih penyayang dari bapa dan doa dari orang yangpenyayang tidak akan sia-sia."
KUASA TAQWA PEREMPUAN*
Ketaqwaan adalah kuasa paling sempurna dan terbaik dalam menangani apajua masalah. Orang yang paling bertaqwa adalah orang yang paling dikasihiAllah. Allah tidak akan membiarkan orang yang dikasihiNya melainkandipelihara serta sentiasa dirahmatiNya.* Kuasa taqwa lebih mudah diperolehi oleh perempuan berbanding lelakikerana kehalusan budi yang ada pada perempuan adalah merupakan penjaradaripada melakukan hal-hal yang mendatangkan dosa. Berbanding lelaki yangsebahagian hidupnya berada di luar rumah serta terdedah kepada pelbagaigodaan, cubaan dan ujian.* Kekuasaan taqwa ini pula oleh kemuliaan yang diberikan oleh Allah swtsehingga setiap lelaki pasti memerlukan perempuan untuk menghirupkan udaraini atau dalam perkataan lain setiap lelaki pasti dilahirkan oleh perempuankecuali Nabi Adam a.s. Sekuat-kuat lelaki, kuat lagi perempuan keranalelaki itu sendirinya datang dari perut perempuan yang menghamilkannya danmelahirkannya ke dunia, kemudian melatih, mendidik, memelihara dari kecilhingga dewasa.* Kemuliaan perempuan akan lebih nyata, jika ditambah dengan ketaatankepada kaum lelaki yang berhak atasnya sebagaimana maksud hadis Rasulullahsaw:"Perempuan yang taat kepada suaminya, semua burung di udara, ikan di air,malaikat di langit, matahari dan bulan : semuanya beristighfar baginya(isteri) selagi mana ia masih taat kepada suaminya dan diredhainya (sertamenjaga solat dan puasanya).". . .
Wasalam.......

Hutang

HUTANG, suatu perkataan yang sering diucap, mudah untuk diberi tetapi amat sukar untuk dilunaskan. Hutang merupakan suatu kaedah urus niaga atau muamalat yang telah wujud dalam kehidupan manusia bermasyarakat sejak berabad-abad lamanya. Cuma bentuknya agak berubah, jika dahulunya ramai yang berhutang barang keperluan, sekarang lebih ramai yang berhutang mata wang.

Jika dahulu ramai yang berhutang kerana terdesak, sekarang ada yang berhutang kerana ingin mengekalkan lagak..
Jika dahulu orang berhutang dengan duit, sekarang segalanya dipermudahkan dengan kad kredit.

Berhutang bukanlah suatu amalan yang ditegah, bahkan dalam sistem kehidupan kita hutang dalam apa jua bentuk dan namanya adalah suatu yang diiktiraf kewujudan dan kepentingannya.
Agama juga mengakui ada ketikanya hutang diharuskan, walaupun bukan itu yang digalakkan. Setiap kita berhutang dalam kapasiti dan kuantiti yang berbeza. Ada yang berhutang kerana tidak membawa duit pada waktu tersebut, malah lebih ramai lagi yang berhutang kerana sememangnya tidak berduit. Bukanlah kapasiti kita untuk membincangkan perkara tersebut. Tepuklah dada, tanyalah diri sama ada hutang itu perlu atau boleh ditunggu.

Nabi mengajar kita supaya sentiasa berdoa agar dilepaskan kita daripada beban hutang. Namun, perkara yang sering kita lupakan tetapi sebenarnya lebih penting ialah bab membayar hutang..
Tiada aib jika tidak berhutang tetapi suatu kesalahan besar tidak membayarnya. Walaupun begitu, dengan tidak menafikan golongan yang sememangnya benar-benar kesuntukan wang untuk membayarnya, namun wujud sekelompok manusia yang sengaja tidak mahu untuk membayar selagi tidak diminta.

Budaya ini amatlah jelas bertentangan dengan suruhan agama yang mana Nabi bersabda bahawa hutang wajib dibayar walaupun tidak dituntut. Sebagaimana tiada orang yang memanggil kita untuk berhutang, seperti itulah sepatutnya kita bersegera untuk melunaskannya walaupun tanpa sebarang notis berwarna merah. Itu adalah tanggungjawab kita.

Bermula dengan hutang dengan saudara-mara dan jiran sekampung, sehinggalah kepada pinjaman Majlis Amanah Rakyat (Mara) dan Pinjaman Tabung Pendidikan Tinggi Negara, ramai yang menunggu untuk membayar setelah dipanggil dengan notis.Pada masa yang sama, dalam hati merasa amat senang dan terlepas daripada gangguan sekiranya tiada pihak yang datang menuntut. Mujur sekali rasanya, jika pihak yang memberi pinjaman ini lupa terus untuk menuntut walaupun sikap ini amat tidak disukai oleh agama dan negara. Lebih parah lagi jika hutang yang 'dibuat lupa' ini melibatkan ahli keluarga atau jiran tetangga. Selagi mana tidak dibayar, selagi itulah tidakkan hilang calarnya.

Hatinya pasti membuak-buak perasaan buruk sangka dan hilang kepercayaan terhadap saudara darah dagingnya. Putusnya silaturahim angkara siapa, jika bukan kerana kita yang melupakan orang yang pernah menolong kita. Pastinya, tiada yang marah jika kita benar-benar memberitahu mereka kenapa kita tidak mampu membayar pada waktunya. Tidak pelik juga ada yang akan menghalalkan terus hutang tersebut kerana kejujuran yang kita luahkan. Akan lenyaplah segala buruk sangka dan terpadamlah api kemarahan yang marak membara. Silaturahim yang layu kekeringan tidak mustahil akan subur semula.

Kepada graduan yang membuat pinjaman untuk membiayai pelajaran mereka, ingatlah bahawa wang yang dipinjam ialah wang negara dan wang rakyat. Satu peluang telah diberikan sehingga kita berjaya dan seharusnya peluang itu kita berikan kepada generasi yang lebih muda dan lebih memerlukan daripada kita. Tidak akan aman roh kita sekiranya mati kita dalam keadaan hutang yang belum diselesaikan. Sementara aura hari kebangsaan Malaysia yang masih membara, marilah sama-sama kita memerdekakan diri daripada berlenggu hutang yang sifatnya suka melilit kita.

Bermula dari hutang membayar harga nasi di pinggan, melarat sehingga keliling pinggang lama-kelamaan ia naik ke leher dan tidak mustahil akan menjerut kita suatu hari nanti. Justeru, segeralah kita membayar hutang pada waktunya. Hutang kita tanggungjawab kita.


Al Anbiyaa’ ayat 105Dan demi sesungguhnya, Kami telah tulis di dalam Kitab-kitab yang Kami turunkan sesudah ada tulisannya pada Lauh Mahfuz: "Bahawasanya bumi itu akan diwarisi oleh hamba-hambaKu yang soleh". Oleh : Muhammad Nazir

Rahsia Titik Keghairahan

Kepuasan menjalinkan hubungan seksual menjadikannya indah dan selesa jika pasangan menghayatinya. Terokai rahsia mencapai kemuncak seks yang sebenar. EKSPLORASI daya imaginasi agar titik keghairahan dapat dinikmati bersama. SEBUT saja perkara mengenai hubungan seksual, tentu saja ia dikaitkan dengan pasangan suami isteri dalam menikmati keasyikan malam bersama.

Namun, apabila menyentuh mengenai rahsia titik keghairahan pasangan, hanya segelintir daripadanya sahaja yang mendapatkan kepuasan daripada aktiviti di ranjang itu.
Memetik kata-kata menerusi buku The 4 Secrets of Amazing Sex, hasil penulisan dua pakar terapi seksual, Georgia Foster dan Beverly Anne Foster, bercinta bukan sahaja melibatkan anggota fizikal seseorang malah pemikiran yang kreatif.
"Untuk mendapatkan kenikmatan seks yang dahsyat, fikiran anda juga seharusnya perlu bekerja keras. "Justeru, untuk membangkitkan suasana penuh romantis dan syahdu itu, ia seharusnya dinikmati oleh kedua-dua belah pihak.
Oleh itu, ikuti titik rahsia dalam merencanakan kehidupan bercinta kamu dan si dia.

Rayuan cinta
Lupakan dahulu ritual bercinta yang kebiasaannya akan menimbulkan kebosanan. Kini, sudah tiba masanya kamu mengeksplorasikan daya imaginasi.
"Ramai pasangan mengganggap godaan atau rayuan sebelum melayari keasyikan bersama amat penting untuk membuatkan mereka berasa seksi, padahal itu bukanlah satu kemestian," kata Foster.
Oleh itu, bangkitkan rasa ghairah dalam fikiran kamu, jangan menyerahkan sebulat-bulat urusan itu kepada pasangan. Apabila pemikiran kita sudah jauh berimaginasi, sudah tentunya titik ghairah menjadi semakin memuncak.

Sensasi seksual
Selongkar titik keghairahan seks pasangan dengan kuasa psikik atau deria keenam. Ia merujuk kepada keupayaan untuk berhubung dengan sesuatu melebihi apa yang boleh ditafsirkan oleh deria fizikal. Serap tenaga dalaman kamu dan pasangan menerusi sentuhan, kedengaran, rasa dan ciuman untuk mencapai sensasi seksual itu. Sekiranya tidak dilatih dari awal, lama-kelamaan deria itu akan menjadi tumpul. Apatah lagi apabila berhadapan dengan bebanan kerja yang banyak. Sekiranya tidak mengaplikasikan deria ini, acara bercinta akan menjadi hambar. Justeru, kamu seharusnya berlatih merencanakan deria keenam agar ia menjadi semakin sensitif saat menempuh gelombang keghairahan. Apabila berjaya mencapai sensasinya, kamu akan merasakannya dari hujung kepala hingga hujung kaki, sekali gus meningkatkan kenikmatan seksual.

Pasrah
Usah melemparkan perasaan pasrah dan menyerahkan diri kepada pasangan saat berhubungan intim. Ini kerana, ia akan melenturkan kemuncak seks bersama. Oleh itu, setelah selesai memberi isyarat ghairah kepada pasangan, kini fikiran kamu pula sudah bersedia untuk disegarkan.

Gambaran semalam
Setelah puas menikmati keasyikan malam di ranjang, berkat ketiga-tiga langkah di atas, kini tibalah masanya kamu berdua melakukan refleksi atau gambaran semalam.
Mengimbas pengalaman yang dititipkan bersama, membuatkan kamu tidak sabar menanti malam seterusnya. - NOOR HASLIZA NUSI

Arguments Guideline

Learning the rules of engagement...
Selected by. Lyn R.

Anyone trying to attain a disagreement free relationship is looking for a Utopian ideal they'll never find. No matter how hard your efforts, you're going to disagree about something your partner says or does at least a few times. The attention you give to avoiding arguments would be more wisely spent learning how to make the most of a disagreement.
Many people compare life to a game that we play. If life is a game, then arguing is one tactic of playing that game. Since you know at some point you're going to be involved in a disagreement with your partner, it makes sense for you both to learn the rules of this particular area of the game. Let's face it; no one truly enjoys being upset. If you're arguing you can't be loving. These argument guidelines were created to help you discover what the disagreement is really about, handle the problem and get back to loving each other.

Listed below are guidelines you should both agree to follow. Consider them your rules of engagement.

1. Don't talk if you're too emotional about the situation.Things you say in the heat of the moment have a way of leaving a damaging mark on your relationship. Instead of lashing out while you're still emotional, go out and take a 10 to 20 minute walk. Getting away from the situation will help you cool off and gain a much-needed new perspective.

2. Leave the past where it belongs...in the past.It is a natural tendency to want to compare current situations to other situations that may have occurred in the past. It gives us our sense of security and pattern in life. Unfortunately, no one wants to continually be reminded of their past wrong-doings. By bringing up everything you don't like about them or what they've done, it can emotionally push your partner away from you. Who wants to be around, or open up to, someone who only makes them feel bad about themselves? Keep your disagreements about the problem you are actually dealing with at this time.

3. Take turns relaying your viewpoints.Let one person say what is bothering them first. Then, let the other person rebuttal or give their viewpoint. Continue until you both feel like the other person has understood what you're saying. Remember though, just because your partner may not agree with you does not mean they didn't hear or understand what you're saying. The goal of a disagreement is not to bend the other person to your thoughts or side of the story. It is to come to an agreement, mutually, that benefits all people involved.

4. Try to really understand your partner's viewpoint.It is so easy to get caught up in how we have felt wronged, that many times we forget to truly take a look at the other person's viewpoint on the situation. Really put yourself in their shoes, and see how you would have acted differently in the same situation. More often that not, you'll find after an honest look, you would have done the same thing.

5. Find a solution to the problem together.Once you've both identified that there is a problem, and what the exact problem is, you need to come to a solution that benefits each other. To do this, each person should be responsible for coming up with a solution they feel will end the problem. Share your ideas and agree to a compromise, if needed, to the situation.

6 keys to Success

Click Here!


1. Attitude
Bloom where you are planted. You have a choice to get back up after temporary set backs. Attitude is a small thing that makes a big difference!

2. Direction
If you don't know where you are going, any road will get you there. Write your short term goals down on paper. I have discovered and continue to discover that putting your dreams and goals down on paper lock in or focus your belief that they can be achieved--even if you have to take a course correction in achieving your goals. Success comes in cans, failure comes in can'ts.

3. Values
Explore what is important to you. Maybe it is family, friends, your spirituality or working hard at any given task. I can assure you that your priorities will change as you grow older. Very important that you value yourself and treat yourself like the valuable gift from God that you are.

4. Interests
Birds of a feather flock together. This is to say that if you are hanging around winners or others with a "can do" mind-set, you'll likely adapt to this same kind of thinking. Remember--"SUCCESS LEAVES CLUES!

5. Commitment
Feelings may change, commitments do not. "Success is getting up one more time than you fall." I have often wanted to give up, and then I must think to myself about what the consequences of giving up will be. Generally, this is more than enough of a motivation to make us stick to the task at hand even if we don't feel like it. When the task is achieved, Whow!--IT FEELS GREAT!

6. Encouragement
Be an encourager and comforter to friends that are feeling discouraged. I promise that you will not regret this as you will be encouraged by one, if not many, when you are feeling down. Encouragement and love are contagious qualities that can change the minds of the most stubborn and "hard-to-get- along-with" people you know. I have seen it happen over and over again.
.

Hukum Merayakan Valentine

Keinginan untuk ikut-ikutan memang ada dalam diri manusia, akan tetapi hal tersebut menjadi tercela dalam Islam apabila orang yang diikuti berbeda dengan kita dari sisi keyakinan dan pemikiran. Apalagi bila mengikuti dalam perkara akidah, ibadah, syi'ar dan kebiasaan. Padahal Rasulullah shallallahu ?alaihi wasallam telah melarang untuk mengikuti tata cara peribadatan selain Islam, artinya,"Barangsiapa meniru suatu kaum, maka ia termasuk dari kaum tersebut." (HR. At-Tirmidzi).

Valentine?s Day adalah salah satu contoh hari besar di luar Islam yang pada hari itu sebagian kaum muslimin ikut memperingatinya, terutama kalangan ramaja dan pemuda. Padahal Valentine -menurut salah satu versi sebuah ensiklopedi- adalah nama pendeta St. Valentine yang dihukum mati karena menentang Kaisar Claudius II yang merlarang pernikahan di kalangan pemuda. Oleh karena itu kiranya perlu dijelaskan kepada kaum muslimin mengenai hukum merayakan hari Valentine atau yang sering disebut sebagai hari kasih sayang.Ibnu Qayyim al-Jauziyah berkata, "Memberikan ucapan selamat terhadap acara ritual orang kafir yang khusus bagi mereka, telah disepakati bahwa perbuatan tersebut haram. Semisal memberi selamat atas hari raya dan puasa mereka, dengan mengucapkan, "Selamat hari raya!" dan sejenisnya. Bagi yang mengucapkannya, kalau pun tidak sampai pada kekafiran, paling tidak itu merupakan perbuatan haram. Berarti ia telah memberi selamat atas perbuatan mereka yang menyekutukan Allah subhanahu wata?ala. Bahkan perbuatan tersebut lebih besar dosanya di sisi Allah subhanahu wata?ala dan lebih dimurkai dari pada memberi selamat atas perbuatan minum khamar atau membunuh. Banyak orang yang terjerumus dalam suatu perbuatan tanpa menyadari buruknya perbuatan tersebut. Seperti orang yang memberi selamat kepada orang lain atas perbuatan maksiat, bid'ah atau kekufuran. Padahal dengan itu ia telah menyiapkan diri untuk mendapatkan kemarahan dan kemurkaan Allah subhanahu wata?ala."

Abu Waqid meriwayatkan, "Rasulullah shallallahu ?alaihi wasallam saat keluar menuju perang Khaibar, beliau melewati sebuah pohon milik orang-orang musyrik, yang disebut dengan Dzaatu Anwaath, biasanya mereka menggantungkan senjata-senjata mereka di pohon tersebut. Para sahabat Rasulullah shallallahu ?alaihi wasallam berkata, "Wahai Rasulullah, buatkan untuk kami Dzaatu Anwaath, sebagaimana mereka mempunyai Dzaatu Anwaath." Maka Rasulullah bersabda, "Maha Suci Allah, ini seperti yang diucapkan kaum Nabi Musa, 'Buatkan untuk kami tuhan sebagaimana mereka mempunyai tuhan-tuhan.' Demi Dzat yang jiwaku di tangan-Nya, sungguh kalian akan mengikuti kebiasaan orang-orang yang ada sebelum kalian." (HR. At-Tirmidzi, ia berkata, hasan shahih).Syaikh Muhammad al-Utsaimin ketika ditanya tentang Valentine's Day mengatakan, "Merayakan hari Valentine itu tidak boleh, karena alasan berikut: Pertama;ia merupakan hari raya bid'ah yang tidak ada dasar hukumnya di dalam syari'at Islam. Kedua;ia dapat menyebabkan hati sibuk dengan perkara-perkara rendahan seperti ini yang sangat bertentangan dengan petunjuk para salaf shalih (pendahulu kita) -semoga Allah meridhai mereka-. Maka tidak halal melakukan ritual hari raya, baik dalam bentuk makan-makan, minum-minum, berpakaian, saling tukar hadiah ataupun lainnya. Hendaknya setiap muslim merasa bangga dengan agamanya, tidak menjadi orang yang tidak mempunyai pegangan dan ikut-ikutan. Semoga Allah subhanahu wata?ala melindungi kaum muslimin dari segala fitnah (ujian hidup), yang tampak ataupun yang tersembunyi dan semoga meliputi kita semua dengan bimbingan-Nya."Maka adalah wajib bagi setiap orang yang mengucapkan dua kalimat syahadat untuk melaksanakan wala' dan bara' (loyalitas kepada muslimin dan berlepas diri dari golongan kafir) yang merupakan dasar akidah yang dipegang oleh para salaf shalih. Yaitu mencintai orang-orang mu'min dan membenci dan menyelisihi orang-orang kafir dalam ibadah dan perilaku.

Di antara dampak buruk menyerupai mereka adalah: ikut mempopulerkan ritual-ritual mereka sehingga terhapuslah nilai-nilai Islam. Dampak buruk lainnya, bahwa dengan mengikuti mereka berarti memperbanyak jumlah mereka, mendukung dan mengikuti agama mereka, padahal seorang muslim dalam setiap raka'at shalatnya telah membaca ayat,artinya,"Tunjukilah kami jalan yang lurus, (yaitu) jalan orang-orang yang telah Engkau anugerahkan nikmat kepada mereka; bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat." (Al-Fatihah:6-7)Bagaimana mungkin ia memohon kepada Allah subhanahu wata?ala agar ditunjukkan kepadanya jalan orang-orang yang mukmin dan dijauhkan darinya jalan golongan mereka yang sesat dan dimurkai, namun ia sendiri justru menempuh jalan sesat itu dengan sukarela.Lain dari itu, mengekornya kaum muslimin terhadap gaya hidup mereka akan membuat mereka senang serta dapat melahirkan kecintaan dan keterikatan hati. Allah subhanahu wata?ala telah berfirman, yang artinya,"Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang yahudi dan nasrani menjadi pemimpin-pemimpin(mu); sebagian mereka adalah pemimpin bagi sebagian yang lain. Barangsiapa di antara kamu mengambil mereka menjadi pemimpin, maka sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zhalim." (al-Maidah:51)Di dalam ayat lainnya, artinya,"Kamu tidak akan mendapati sesuatu kaum yang beriman kepada Allah dan hari Akhirat, saling berkasih sayang dengan orang-orang yang menentang Allah dan Rasul-Nya." (Al-Mujadilah: 22)Ada seorang gadis mengatakan bahwa ia tidak mengikuti keyakinan mereka, hanya saja hari Valentine tersebut secara khusus memberikan makna cinta dan suka citanya kepada orang-orang yang memperingatinya.Saudaraku!! Ini adalah suatu kelalaian, padahal sekali lagi: Perayaan ini adalah acara ritual agama lain! Hadiah yang diberikan sebagai ungkapan cinta adalah sesuatu yang baik, namun bila dikaitkan dengan pesta-pesta ritual agama lain dan tradisi-tradisi Barat, akan mengakibatkan seseorang terobsesi oleh budaya dan gaya hidup mereka.

Mengadakan pesta pada hari tersebut bukanlah sesuatu yang sepele, tapi lebih mencerminkan pengadopsian nilai-nilai Barat yang tidak memandang batasan normatif dalam pergaulan antara pria dan wanita sehingga saat ini kita lihat struktur sosial mereka menjadi porak-poranda.Alhamdulillah, kita mempunyai pengganti yang jauh lebih baik dari itu semua, sehingga kita tidak perlu meniru dan menyerupai mereka. Di antaranya, bahwa dalam pandangan kita, seorang ibu mempunyai kedudukan yang agung, kita bisa mempersembahkan ketulusan dan cinta itu kepadanya dari waktu ke waktu, demikian pula untuk ayah, saudara, suami dst, tapi hal itu tidak kita lakukan khusus pada saat yang dirayakan oleh orang-orang kafir.Semoga Allah subhanahu wata?ala senantiasa menjadikan hidup kita penuh dengan kecintaan dan kasih sayang yang tulus, yang menjadi jembatan untuk masuk ke dalam Surga yang hamparannya seluas langit dan bumi yang disediakan bagi orang-orang yang bertakwa. Semoga Allah menjadikan kita termasuk dalam golongan orang-orang yang disebutkan dalam hadits qudsi, Allah subhanahu wata?ala berfirman yang artinya,"Kecintaan-Ku adalah bagi mereka yang saling mencintai karena Aku, yang saling berkorban karena Aku dan yang saling mengunjungi karena Aku." (HR. Ahmad).(fatwa Syaikh Muhammad bin Shalih al-Utsaimin)

Dari pembahasan di atas dapat disimpulkan sebagai berikut:* Seorang muslim dilarang untuk meniru-niru kebiasan orang-orang di luar Islam, apalagi jika yang ditiru adalah sesuatu yang berkaitan dengan keyakinan, pemikiran dan adat kebiasaan mereka.* Bahwa mengucapkan selamat terhadap acara kekufuran adalah lebih besar dosanya dari pada mengucapkan selamat kepada kemaksiatan seperti meminum minuman keras dan sebagainya.* Haram hukumnya umat Islam ikut merayakan Hari Raya orang-orang di luar Islam.* Valentine's Day adalah Hari Raya di luar Islam untuk memperingati pendeta St. Valentin yang dihukum mati karena menentang Kaisar yang melarang pernikahan di kalangan pemuda. Oleh karena itu tidak boleh ummat Islam memperingati hari Valentin's tersebut.


Wednesday, 9 July 2008

Gawat

Wahh, lamanya tak jenguk blog. Really miss my blog. Well guys, it's been quite a worried when the oil price increased from 1.92 to 2.70 and automatically semua harga brg pun will increased. Apa lah nak jadi dengan dunia sekarang especially kat negara kita Malaysia dari masalah pak lah and the cabinet yg tak abis2 lagi, Najib dgn Altantuya, Anwar dgn Saiful dan mcm2 lagilah yg membuat kan rakyat tertanya2 tentang ketelusan dan credibality pemimpin kita sekarang. Bayangkanlah, apa akan jadi pada Malaysia akan datang, Tuhan saja yang tau. Marilah kita beramai2 berdoa supaya negara kita Malaysia ini akan kekal aman dan makmur selamanya.
PEACE!

Saturday, 12 April 2008

The SECRET to getting more money out of your customer base is...

Click Here!

























Dear Subscriber,



"The SECRET to getting more money
out of your customer base is..."

-- Jonathan Mizel,
Autoresponse Seminar



What do industry giants like Disney, Microsoft,
Intel, and American Express have in common?
They've all sought out the expertise of the "master
of targeted opt-in e-mail," Jonathan Mizel! Now
you can, too!



"The most important thing that you can

capture from a customer is not his

money. It's..."

-- Jonathan Mizel,
Autoresponse Seminar



Hardcore businesses pay thousands of dollars to hear
Jonathan speak, but you don't have to. Through an
exclusive offer with AWeber Communications, Inc., you can
hear directly from Jonathan - for FREE!



"If you don't use a sequential follow up

system, I can't imagine that you're going

to be very successful."

-- Jonathan Mizel,
Autoresponse Seminar



Right now, the TWO-PART video of Jonathan's sequential
autoresponse seminar in London, England is in the AWeber
control panel. In this amazing hour, Jonathan reveals:



  • Totally unique ways to use AWeber autoresponders
  • TWO case studies of DOUBLED, even TRIPLED profits
  • Secrets of super-marketers like MARLON SANDERS
  • Jonathan's own secrets, a peek inside his organization!



"When this system came around,

it really changed our lives. And,

it will also change your life.

I don't care what you're selling."

-- Jonathan Mizel,
Autoresponse Seminar





Sign up for an AWeber account,
and get FREE instant access to the
revealing e-mail secrets of Jonathan
Mizel!






















































There's only ONE marketing system that Jonathan Mizel calls:


"A systematic process that sucks the maximum amount of cash out of each
prospect."














Find out how Jonathan earned

nearly a quarter of a
million dollars...


From ONE opt-in lead!











































"Did you ever hear that expression,
'You laugh all the way to the
bank'
? Well, we don't even do
that anymore, because the
money comes in, and it's automatically
sent into our bank account! We just
laugh!
"













Find out what "Jonathan Mizel's
Las Vegas Adventure"
was.


Hint: It may
revolutionize the way you
craft promotional e-mails!












































Find out what this means:


LC + QPAS = BBOC


Hint: "BBOC" stands for
"Big Bags of Cash!"














"These are totally unique methods.
I have not seen people reveal how to do
this anywhere else. They have
doubled and tripled our
response.
They squeeze more
money out of these prospects."

























In addition to Jonathan's amazing seminar, you'll get:



      • Unlimited Autoresponders
      • Unlimited Follow Up Messages
      • Unlimited Campaigns
      • Unlimited Broadcasts & Newsletters
      • The Best Personalization Features
      • Simple Lead Import and Export Features
      • HTML & Plain Text Combined Message Support
      • Attachments on Follow Up and Broadcast Messages
      • Broadcast and Selective Broadcast Features
      • Campaign Sharing
      • FREE Tech Support
      • RISK-FREE Money Back Guarantee
      • ...And MORE!




Let Jonathan Mizel Show You How to

Skyrocket YOUR Sales: ORDER NOW!







Love

Love

About Me

My photo
I am a very friendly person, loveable, caring, outgoing and independent. I hate people who thinks they are so good and perfect but the fact is they're not. "http://www.seripesona.com/index.php?ref=dahliaz"