Wednesday, 2 April 2008

Sempurnakah kita

Buat kawan2 yg masih membujang....




>Sekadar Renungan...
>
> Sekadar renungan.........1.
>
> 1. Jika kamu memancing ikan....setelah ikan itu terlekat di mata kail,
>hendaklah kamu mengambil terus ikan itu.... janganlah sesekali kamu
>lepaskan ia semula ke dalam air begitu sahaja.... kerana ia akan sakit oleh
>kerana bisanya ketajaman mata kail mu dan mungkin akan menderita selagi ia
>masih hidup.
>Begitulah juga setelah kamu memberi banyak pengharapan kepada
>seseorang...setelah ia mula menyayangimu hendaklah kamu menjaga
>hatinya....janganlah sesekali kamu terus meninggalkannya begitu
>sahaja....kerana dia akan terluka oleh kenangan bersamamu dan mungkin
>tidak dapat melupakan segalanya selagi dia mengingatimu....
>
> 2. Jika kamu menadah air biarlah berpada, jangan terlalu mengharap pada
>takungannya dan janganlah menganggap ia begitu teguh.... cukuplah sekadar
>keperluanmu.... Apabila sekali ia retak.... tentu sukar untuk kamu
>menampalnya semula... .akhirnya ia dibuang! sedangkan jika kamu cuba
>membaikinya mungkin ia masih boleh digunakan lagi....
>Begitu juga jika kamu memiliki seseorang terima lah seadanya.... Janganlah
>kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu
>istimewa....anggaplah dia manu! ! sia biasa.Apabila sekali dia melakukan
>kesilapan bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya.... akhirya kamu
>tinggalkan dia sedangkan jika kamu memaafkannya boleh jadi hubungan kamun
>akan bertambah baik....
>
> Sekadar renungan.........2.
>
> MENCARI WANITA SEMPURNA
>Ini kisah perjumpaaan dua orang sehabat yang sudah puluhan tahun berpisah.
>Mereka amat merindui antara satu sama lain, berbual, bersenda sambil minum
>kopi di sebuah cafe.Awalnya topik yang dibicarakan adalah soal2 nostalgia
>zaman sekolah dulu, namun pada akhirnya menyangkut kehidupan mereka sekarang
>ini.
>"Mengapa sampai sekarang kamu belum menikah?" ujar seorang kepada temannya
>yang sampai sekarang masih membujang. "Sejujurnya sampai sekarang ini saya
>masih terus mencari wanita yang sempurna. Itulah sebabnya saya masih
>membujang. Dulu waktu saya di Utara, saya berjumpa dengan wanit! ! a yang
>cantik yang amat bijaksana. Saya fikir inilah wanita ideal untuk saya dan
>sesuai menjadi isteri saya. Namun belakangan selepas itu pada masa
>berpacaran baru aku tahu dia sebenarnya amat sombong. Hubungan kami putus
>sampai disitu.
>Di Ipoh saya ketemu seorang perempuan yang cantik jelita ,ramah dan
>dermawan. Pada perjumpaan pertama aku begitu takjub dan seronok. Hatiku
>berdesir kencang, inilah wanita idealku. Namun selepas itu baru saya tahu,
>ia banyak tingkahlaku yg tak baik dan tidak bertanggung jawab.
>Dan ketika aku di JB, aku bertemu wanita yang manis, baik, periang dan
>pintar. Dia sangat menyenangkan bila diajak berbicara, selalu menyambung
>perbualan kami dan penuh humor. Tapi terakhir aku ketahui kalau dia dari
>keluarga yang berantakan yakni berpecahbelah dan selalu menuntut sesuatu
>yang kita tidak mampu memenuhinya. Akhirnya kam! ! i berpisah.
>Saya terus mencari, namun selalu mendapatkan kekurangan dan kelemahan pada
>wanita yang saya temui. Sampai pada suatu hari, saya bersua dengan wanita
>ideal yang saya dambakan selama ini. Ia begitu cantik, pintar, baik hati,
>dermawan dan penuh humor. Dia juga sangat perhatian dan sayang kepada orang
>lain. Saya fikir inilah pendamping hidup saya yang dikirim oleh Tuhan untuk
>saya".
>"Lantas", sergah temannya yang dari tadi tekun mendengarkan "Apa yang
>terjadi? Mengapa kamu tidak terus meminangnya?".
>Yang ditanya diam sejenak dan akhirnya dengan suara perlahan si bujang itu
>menjawab, "Baru sekarang aku mengetahui bahawa ia juga sedang mencari lelaki
>yang sempurna".
>Kesimpulan : Sudah diketahui maksud daripada cerita itu ? .
>Nobody's perfect. Jadi jangan menyia-nyiakan apa yang sudah ada di hadapan
>kita ,bel! ! um tentu nanti kita mendapatkan yang lebih baik dari yang
>sekarang kita dapat, Kalau kita mau mencari yang sempurna, check dulu diri
>kita sendiri, apakah sudah sempurna di hadapan orang lain.
>
>
> Sekadar renungan.........3.
>
> Syurga rumahtangga itu fitrah hati Naluri semulajadi yang pinta diisi
>Kerananya jejaka rela menjadi suami
>Kerananya perawan rela menjadi isteri
>Masing-masing dengan harapan Agar rumahtangga membawa kebahagiaan
>Matlamat yang satu tapi jalannya berliku
>Destinasinya sama tapi kaedahnya berbeza
>Lalu bermacamlah jalan ke sana
>Ada yang mengatakan Bahagia itu pada harta
>Diukir dari intan permata ( Gah , suamiku seorang jutawan)
>tidak kurang merasakan bahagia itu pada rupa..
>Ditempa oleh wajah rupawan ( Wah, isteriku seorang celeberity)
>ramai juga yang merasakan bahagia itu pada kuasa
>dituai oleh pangkat dan jawatan ( Wah, suamiku seorang negarawan)
>pelbagai jalan menimbulkan dilema
>mencari yang benar mempelai tersasar
>kalaulah bahagia itu pada harta
>kalaulah bahagia itu pada nama
>kalaulah bahagia itu pada rupa
>kalaulah bahagia itu pada kuasa
>kenapa Charles dan Diana berpisah
>kenapa Elvis! dan Priscilla berpecah
>kenapa Onassis dan Jackie bertelagah.
>Bahagia itu dari dalam hati
>Kesannya zahir rupanya maknawi
>Terpendam bagai permata dalam hati
>Terbenam bagai mutiara disalut nurani
>Bahagia itu pada HATI
>Bertakhta di kerajaan diri
>Bahagia itu pada JIWA
>Mahkota di singgahsana rasa
>Bahagia itu KESABARAN
>Bila susah tak gelisah
>Bila miskin tak pemarah
>Bila gagal tidak resah
>Hakikatnya bahagia itu ketenangan
>Bila hati mengingati tuhan
>Firman Allah: Ketahuilah dgn mengingati Allah itu memberi ketenangan pada
>hati suami isteri sama-sama mengerti maksud tersemi takdir ilahi itulah
>zikir yg hakiki. Binalah rumahtangga atas tapak iman Tuluskan niat luruskan
>matlamat 'suamiku, kaulah pemimpin menuju ilahi' 'isteriku, kaulah
>permaisuri hati.....' penyeri Islamku nanti muktamadlah akad sahlah nikah
>dengan nama Allah
>gerbang perkahwinanpun terserlah Di atas tapak iman dirikanlah hukum tuhan
>Iman itu tujuan ! Syariat itu jalan Tempat merujuk segala permasalahan
>Tempat
>mencari semua penyelesaian - isteriku, taatilah hukum Allah.... - suamiku,
>patuhilah sunnah Rasululah s.a.w
>Binalah hidup di neraca maaruf Rumah jadi sambungan madrasah... Seninya
>kerana solat... Indahnya oleh munajat Tapaknya ....iman
>Jala! ! nnya ....syariat Natijahnya.....akhlak Tiga penjamin segala kunci
>kebahagian rumahtangga dan terciptalah: 'setia dan penyayang suami' 'cinta
>dan kasih isteri' lalu berbuahlah mahmudah demi mahmudah yang
>melahirkan..... "Soleh dan solehah".
>KEREDHAAN ILAHI CITA-CITA DI HATI.
>
>
>
>
>"Disebalik senyuman
> tersimpan
>seribu kepahitan
> dan
> Disebalik kepahitan
> terungkap
>sejuta penyesalan"
> ...........
>

No comments:

Love

Love

About Me

My photo
I am a very friendly person, loveable, caring, outgoing and independent. I hate people who thinks they are so good and perfect but the fact is they're not.